Oppilaitosympäristön lainalaisuudet (2 op)
Toteutuksen tunnus: AV00EN49-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
17.01.2022 - 07.04.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettaja
- Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
-
AVKOOPOS22K22SAvoin AMK: Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön osaaja, 30 op
Tavoitteet
Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän toimintaperiaatteet ja perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön. Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset osa-alueet ja osaat rakentaa oman työnkuvan oppilaisympäristössä. Tutustut koulun muihin ammattiryhmiin ja rooleihin kasvattajayhteisössä sekä osaat hyödyntää koulun työryhmiä, toimintaympäristöjä ja verkostoja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Sisältö
Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten lainsäädäntö, opetussuunnitelmat ja eri asiakirjat ohjaavat työtä oppilaitoksissa?
Millaiset ovat moniammatillisen työskentelyn mahdollisuudet oppilaitoksissa?
Millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi?
Millaiset ovat koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet?
Opiskelumateriaali
Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön
käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Nuorisotutkimusseura.
Malm, K. 2021. ”Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi”? Nuorisotyön tekijät, paikat ja ympäristöt vuonna 2030. Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja.
Learn -alustan materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu-ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.
TKI ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö osaamiskeskus Nuoskan kanssa. Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Teams -tapaamiset 17.1. klo 9-15 ja 7.4. klo 13-15.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 2 op eli 54 opiskelijan työtuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiin vaikuttaa opintojakson tehtävät ja harjoitukset.