Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointiteoreettinen ajattelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CU71-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 31.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Tuija Suikkanen-Malin
  • Marko Raitanen
  • Tuomo Paakkonen

Ryhmät

  • SOKV22SY
    Sosiaaliala, ylempi amk

Tavoitteet

Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Osaat tarkastella hyvinvointia sosiaalityön ja palvelujen strategisena perustana.
Osaat ajatella eri-ikäisten kuntalaisten arkea hyvinvoinnin näkökulmasta.
Osaat analysoida elämänkulun ja elämäntavan yhteyksiä hyvinvointiin.
Osaat seurata ja ennakoida hyvinvoinnin alueellista, valtakunnallista ja globaalia kehitystä.

Sisältö

Mitä ovat hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten hyvinvointinäkemys ohjaa sosiaalityötä ja palveluja?
Miten ajattelet hyvinvointia arjessa?
Miten analysoit elämänkulkua ja elämäntapaa?
Miten seuraat ja ennakoit hyvinvoinnin kehitystä eri tasoilla?

Opiskelumateriaali

Saari, Juho (toim.) 2011. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus.
Saari, Juho 2020. Samassa veneessä. Hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Docendo.
Särkelä ym.(toim.) 2014. Hyvinvointitalous. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry.
Vesanen, Tuula 2017. Terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Helsingin kaupungin tietokeskus

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Jaksolla tarjotaan normaaliin päivällä toteutettavaan kontaktiopetukseen pohjautuva toteutus ja sen ohella vaihtoehtoinen toteutus,
jossa on hyvin rajallisesti läsnäolovelvoitetta ja joka muutoin pohjautuu verkkototeutukseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö ilmenee tehtävissä, joita voidaan soveltaa oman työn kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla jakson alkaessa.

Opiskelijan työmäärä

Normaali opintojakson laskennallinen opiskelijan työmäärä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi pohjautuu tehtäväarviointiin, jossa hyödynnetään laadullista arviointia. Tämän arvioinnin perustana on tehtävien tarkasteleminen
suhteessa tehtävien tavoitteisiin.