Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00EH46-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 16.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnanohjaajakoulutus

Opettaja

  • Mika Tenhu

Vastuuopettaja

Outi Pyöriä

Ryhmät

  • LISA22KP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.

Sisältö

- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.