Liikunnan ohjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00EH46-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
- Mika Tenhu
Vastuuopettaja
Outi Pyöriä
Ryhmät
-
LISA22KPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
Tavoitteet
- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikunnan ohjaustilanteita liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita hyödyntäen.
- Osaat ohjauksesi suunnittelussa ja toteutuksessa ottaa huomioon asiakas- ja olosuhdetekijät.
- Osaat luoda ohjaustilanteeseen positiivisen ilmapiirin.
- Osaat käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä.
- Osaat palautteen antamisen periaatteet.
- Osaat hyödyntää itsereflektiota ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä.
Sisältö
- Miten hyödynnät liikuntapedagogiikan ja -didaktiikan teorioita ohjaustilanteissa?
- Miten tunnistat kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita sekä miten huomioit olosuhdetekijät?
- Miten suunnittelet tavoitteellisen ohjaustilanteen ja miten se näkyy käytännön ohjaustilanteessa?
- Miten luot positiivisen ohjaus- ja oppimisilmapiirin?
- Millaisia ohjausmenetelmiä on, miten valitset tavoitetta tukevat menetelmät ja miten valittu menetelmä vaikuttaa omaan toimintaasi ohjaustilanteessa?
- Miten annat ja vastaanotat palautetta?
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.