Skip to main content

Human growth, development and learning (5 cr)

Code: FT00DU78-3005

General information


Enrollment

03.01.2022 - 16.01.2022

Timing

20.01.2022 - 24.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(Department of Sports and Rehabilitation)

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Physiotherapy

Teachers

  • Johanna Vesanto
  • Elina Päykkönen

Teacher in charge

Johanna Vesanto

Groups

  • FTSA22KP
    Physiotherapy, full-time studies

Objective

You identify areas of human growth and development, development tasks, and the requirements for development and motor learning at different stages of life.
You can define the basic concepts of motor learning.
You can describe stages in human beings' motor learning skills at different stages of life.
You can encounter other human beings and create practical relationships with other people.
You are familiar with the basics of guiding and counselling individuals and groups.
You know the basics of collaborative learning and can define your own role and responsibilities in collaborative learning situations.

Content

How do human beings grow up and develop?
What is motor learning?
Which are the requirements of motor learning in different ages?
How do motor functioning and learning change in different ages?
What is motor control?
Which methods do you use to observe motor ability in different ages?
How do you encounter human beings’ motor functioning?
Which characteristics do you need to create functioning interaction with other people?
What are the methods to guide individuals and groups?
What is Problem-Based Learning (PBL)?
How do you reflect your own physiotherapy skills and knowledge?

Opiskelumateriaali

Sähköinen opiskelumateriaali Learn - alustalla. Opettajan osoittama lähdekirjallisuus oppimisen tueksi esitellään opintojakson orientaatiotunneilla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Verkkototeutus: Perehdyt itsenäisesti Learn - alustalla olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai vastaavilla opinnoilla joko kokonaan tai osittain (AHOT - periaatteiden mukaisesti osaamisen näyttö, jos osaaminen ei ole hankittu korkeakouluopinnoissa). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset opintojakson oppimistavoitteet sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson toteutusaikataulu, oppimistehtävät ja niiden määräajat sekä tentin ajankohta käydään läpi opintojakson orientaatiotunneilla. Opintojakso sisältää gerontologian kirjatentin (1 op).

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä vastaa 5 opintopisteen työmäärää (5 x 27h = 135h)

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu kahdesta osasta:
1. Oppimisen käsitteet ja ohjaus fysioterapiassa 2 op, opettaja Elina Päykkönen
2. Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op, opettaja Johanna Vesanto

Opettajat esittelevät osioiden orientaatiotunneilla opintojakson tavoitteet, sisällön, toteutusaikataulun sekä kyseiseen osioon sisältyvät oppimistehtävät, tentin & arvioinnin perusteet.

Evaluation scale

Approved/Failed

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty (H) suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista vähintään H3 tasolla (HYVÄ) kaikista opintojakson osa – alueista:
1. Oppimisen käsitteet ja ohjaus fysioterapiassa 2 op
2. Ihmisen kasvu ja kehitys 3 op