Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen toimintakyvyn arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: FT00DU81-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

30.08.2022 - 08.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Johanna Vesanto
  • Piia Soikkeli

Vastuuopettaja

Johanna Vesanto

Ryhmät

  • FTSA22KP
    Fysioterapeutti, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.

Sisältö

Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?

Opiskelumateriaali

Keskinen K. ym. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen- käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
Suni J. & Taulaniemi A. (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus. UKK- instituutti. SanomaPro, Helsinki.
Muu tunneilla sovittava materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, joista kaksi (2) on laajempaa työskentelyryhmissä tehtävää seminaaritehtävää. Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktityöskentely ja seminaarit noin 50 h.
Seminaaritehtävien tekeminen ja itsenäinen opiskelu noin 85 h.

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutus esitetään opintojakson orientaatiossa opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti.

Oppimistehtäviä, joiden arviointi on hyväksytty - hylätty / täydennettävä.
Kaksi (2) numeerisesti arvioitavaa seminaaritehtävää.

a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Edellytetään opintojaksojen ”Anatomia, fysiologia ja biomekaniikka” sekä ”Fysioterapian menetelmien harjoittelu I” osaamistavoitteiden mukaista osaamista.