Ihmisen toimintakyvyn arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: FT00DU81-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 08.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Vastuuopettaja
Johanna Vesanto
Ryhmät
-
FTSA22KPFysioterapeutti, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.
Sisältö
Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?
Opiskelumateriaali
Keskinen K. ym. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen- käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen- aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
Suni J. & Taulaniemi A. (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus. UKK- instituutti. SanomaPro, Helsinki.
Muu tunneilla sovittava materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet terveysalan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, joista kaksi (2) on laajempaa työskentelyryhmissä tehtävää seminaaritehtävää. Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktityöskentely ja seminaarit noin 50 h.
Seminaaritehtävien tekeminen ja itsenäinen opiskelu noin 85 h.
Toteutuksen osien kuvaus
Toteutus esitetään opintojakson orientaatiossa opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti.
Oppimistehtäviä, joiden arviointi on hyväksytty - hylätty / täydennettävä.
Kaksi (2) numeerisesti arvioitavaa seminaaritehtävää.
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Edellytetään opintojaksojen ”Anatomia, fysiologia ja biomekaniikka” sekä ”Fysioterapian menetelmien harjoittelu I” osaamistavoitteiden mukaista osaamista.