Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen tuotteistaminen matkailu- ja ravitsemisalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00DU59-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2022 - 23.10.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettajat
Hanna Ukkola
Kirsi Kuusisto
Vastuuopettaja
Kirsi Kuusisto
Ryhmät
MRMI21KV
Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Opintojakso
MR00DU59
Toteutukselle MR00DU59-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat
selvittää matkailu- ja ravitsemisalan eri asiakasryhmien tarpeita.
tunnistaa tuotteistamisprosessin eri vaiheet ja lainsäädännön vaatimukset.
ideoida ja tuottaa palveluja vastuullisesti tuotteistamisprosessin mukaisesti.
käyttää palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja menetelmiä osana tuotteistamista.
verkostoitua eri alojen toimijoiden, asiantuntijoiden ja yritysten kanssa.

Sisältö

Mitkä ovat asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet?
Millainen on asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi?
Mitä lainsäädäntövaatimuksia tuotteistamiseen liittyy?
Miten keräät asiakastietoa ja osallistat asiakkaita kehittämiseen?
Kuinka käytät palvelumuotoilun peruskäsitteitä ja -menetelmiä kehittäessäsi asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluita?
Kuinka toimit asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa palvelumuotoiluprosessissa?
Miten suunnittelet, toteutat käytännössä ja arvioit tuotteistamisprosessia?

Opiskelumateriaali

Learnissä oleva aineisto
Tonder, Mika. 2013. Ideasta kaupalliseksi tuotteeksi. Matkailupalvelujen tuotteistaminen.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi verkkoluentoja teemoista.

Teemoina:
Palvelumuotoilun menetelmät osana tuotteistamista
Matkailutuotteen määritelmät, tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötahot ilmoitetaan kurssin alussa.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 3-4

•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä

•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä

•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa

•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa

Siirry alkuun