Siirry suoraan sisältöön

Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EA52-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.02.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu

Opettaja

  • Johanna Jussila
  • Maija Olli

Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät

  • VV2021-2022
    Valinnaiset opinnot 2021-2022

Tavoitteet

Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tukea lasten sosioemotionaalista kasvua ja kehitystä sensitiivisesti, lasten yksilöllisyys ja erilaiset tuen tarpeet huomioiden.
• Opiskelija osaa kuvata yksilöllisyyden ja kasvuympäristön merkityksen lapsen sosioemotionaalisessa kehityksessä.
• Opiskelija osaa puuttua haastavaan käytökseen lasta arvostavalla tavalla.
• Opiskelija osaa rakentaa lasten sosioemotionaaliseen kasvuun ja kehitykseen liittyvät tarpeet huomioivan varhaiskasvatuksen toimintaympäristön.

Sisältö

Sisältö:
• Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet.
• Sosioemotionaalisen kehityksen suojaavat ja haastavat tekijä, mm. temperamentti ja yksilöllisyys, kiintymyssuhde, kasvuympäristö, neurologiset haasteet.
• Vuorovaikutus haastavissa kasvatustilanteissa.
• Ympäristön ja toiminnan tavoitteellinen selkiyttäminen, mm.strukturointi, ennakointi, kommunikoinnin tukeminen, aistiympäristön huomioiminen ja hyödyntäminen, visuaalisuuden hyödyntäminen.

Opiskelumateriaali

Pääosa materiaalista e-materiaalia joka jaetaan kurssilla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso pitää sisällään yksilö- ja ryhmätehtäviä verkossa.

Opintojakson aloitus pidetään Teamsin kautta verkossa ti 1.2. klo 14.30-16.00 (ei läsnäolopakollinen)
Opintojaksolla pidetään yksi webinaari johon osallistumista edellytetään! Webinaarin ajankohta: ti 22.3. klo 16-18.00. Webinaarityöskentelyssä tarvitaan toimivia av-välineitä, eli kaiuttimia ja mikrofonia vuorovaikutuksen mahdollistumiseksi.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Läsnäoloa edellyttävä webinaari ti 22.3. klo 16-18.

Opiskelijan työmäärä

135 h.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit:
• Tehtävän suorittaminen määräaikana
• Lähteitä on käytetty monipuolisesti
• Osoittaa asian hallintaa ja kykyä soveltaa
• Hallitsee aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet
• Viestii kirjallisesti annettujen kirjallisten ohjeiden mukaan