Development of information systems in health care and social services (5 cr)
Code: SP00EN39-3001
General information
- Enrollment
-
07.11.2022 - 18.11.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.01.2023 - 24.02.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Social Services and Health Care
- Campus
- Savonlinna Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Digital Services in Health Care and Social Services
- Teachers
- Päivi Lifflander
- Mira Häyrinen
- Teacher in charge
- Päivi Lifflander
- Groups
-
SPSA22SYDigital Services in Health Care and Social Services, master studies
- Course
- SP00EN39
Objective
You understand the principles and critical success factors in the development of information systems.
You know how to use agile development models and methods in developing information systems.
You understand the importance of multidisciplinary collaboration and customer responsibility in the development of information systems.
You are able to plan and implement the procurement and competetive tendering process of e-services taking into account the application needs of the social and health sector.
Content
What principles and critical success factors should be considered in the development of information systems?
How can robotics, artificial intelligence and machine learning be used to develop e-services?
How can you use agile development models and methods in the desing, implementation, maintenance and evaluation of information systems?
What type of multidisciplinary cooperation is needed in the development of information systems?
What factors should be taken into account and understood in the procurement and competetive tendering of e-services?
Course material
THL:n määräykset ja määrittelyt tiedonhallinnasta ja tietojärjestelmistä -sivusto
STePS 3.0 tai uudempi. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden seuranta ja arviointi -aineistoa.
Sosiaalihuollon asiakastietomäärittelyjen ja palvelutuotannon toiminnallisten määrittelyjen hallinta -aineostoa (uusin versio)
Finnish Journal of eHealth and eWelfare -julkaisun artikkeleita soveltuvin osin.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa oppimisalustalla.
Study forms and methods
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Lähiopetuspäivä verkkovälitteisesti on keskimäärin 2 kuukaudessa. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
RDI and work-related cooperation
12 tuntia lähiopetuksista toteutetaan asiantuntijavierailut TKI-projektista.
Timing of exams and assignments
Pientehtävät tehdään opintojakson aikana sekä lopuksi kootaan kokoava analyysi palauttaen viimeistään 24.2.2023.
Student workload
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta verkkovälitteiset lähiopetustuntien määrä on 20 ja opiskelijan itsenäinen työskentely sisältäen pienryhmäopiskelua on 115 tuntia.
Course part description
Tietojärjestelmien kehittämisen periaatteet ja kriittiset menestystekijät 0,5 op
Tietojärjestelmien kehittämisen ketterät menetelmät ja mallit 2 op
Monialainen yhteistyö ja tilaajavastuu tietojärjestelmien kehittämisessä 0,5 op
Robotiikka, tekoäly, koneäly sähköisten palveluiden kehittämisessä 1 op
Sähköisten palveluiden hankinta- ja kilpailutusprosessi sotealan tarpeet huomioiden 1 op
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.
TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä