Skip to main content

Development of information systems in health care and social services (5 cr)

Code: SP00EN39-3001

General information


Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 24.02.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Master's Degree Programme in Digital Services in Health Care and Social Services
Teachers
Päivi Lifflander
Mira Häyrinen
Teacher in charge
Päivi Lifflander
Groups
SPSA22SY
Digital Services in Health Care and Social Services, master studies
Course
SP00EN39
No reservations found for realization SP00EN39-3001!

Objective

You understand the principles and critical success factors in the development of information systems.
You know how to use agile development models and methods in developing information systems.
You understand the importance of multidisciplinary collaboration and customer responsibility in the development of information systems.
You are able to plan and implement the procurement and competetive tendering process of e-services taking into account the application needs of the social and health sector.

Content

What principles and critical success factors should be considered in the development of information systems?
How can robotics, artificial intelligence and machine learning be used to develop e-services?
How can you use agile development models and methods in the desing, implementation, maintenance and evaluation of information systems?
What type of multidisciplinary cooperation is needed in the development of information systems?
What factors should be taken into account and understood in the procurement and competetive tendering of e-services?

Course material

THL:n määräykset ja määrittelyt tiedonhallinnasta ja tietojärjestelmistä -sivusto
STePS 3.0 tai uudempi. Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäpalveluiden seuranta ja arviointi -aineistoa.
Sosiaalihuollon asiakastietomäärittelyjen ja palvelutuotannon toiminnallisten määrittelyjen hallinta -aineostoa (uusin versio)
Finnish Journal of eHealth and eWelfare -julkaisun artikkeleita soveltuvin osin.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa oppimisalustalla.

Study forms and methods

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Lähiopetuspäivä verkkovälitteisesti on keskimäärin 2 kuukaudessa. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

RDI and work-related cooperation

12 tuntia lähiopetuksista toteutetaan asiantuntijavierailut TKI-projektista.

Timing of exams and assignments

Pientehtävät tehdään opintojakson aikana sekä lopuksi kootaan kokoava analyysi palauttaen viimeistään 24.2.2023.

Student workload

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta verkkovälitteiset lähiopetustuntien määrä on 20 ja opiskelijan itsenäinen työskentely sisältäen pienryhmäopiskelua on 115 tuntia.

Course part description

Tietojärjestelmien kehittämisen periaatteet ja kriittiset menestystekijät 0,5 op
Tietojärjestelmien kehittämisen ketterät menetelmät ja mallit 2 op
Monialainen yhteistyö ja tilaajavastuu tietojärjestelmien kehittämisessä 0,5 op
Robotiikka, tekoäly, koneäly sähköisten palveluiden kehittämisessä 1 op
Sähköisten palveluiden hankinta- ja kilpailutusprosessi sotealan tarpeet huomioiden 1 op

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.

TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Go back to top of page