Basics of clinical nursing and Preclinical training (9 cr)
Code: HY00EP36-3011
General information
Enrollment
03.01.2022 - 16.01.2022
Timing
10.01.2022 - 01.05.2022
Number of ECTS credits allocated
9 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
Teachers
- Riitta Riikonen
- Pirjo Oikarinen
- Teea Lång
- Miia Myllymäki
- Maria Ajanto
Groups
-
SHMI22KMNursing, part-time studies
Objective
The nursing process
You know how to create a good care relationship.
You can systematically monitor and evaluate the patient's well-being.
You can report according to the ISBAR protocol.
You will master the basic knowledge and skills about the key help methods needed in nursing.
You will master the basic knowledge and skills of the key diagnostic tests required in nursing.
You will be able to respond to the patient's need for care by applying key methods of assistance.
You master the key principles of pain monitoring and assessment.
You will master the basics of basic resuscitation and using a lay defibrillator.
You recognize the signs of impending death and know how to implement post-mortem treatment.
You know how to face and care for a dying patient and support his or her loved ones.
Aseptic operation
You know the principles of infection control and know how to apply your knowledge when implementing infection control.
You know the disadvantages of infections at the individual level.
You know the economic impact of infections on society.
Content
The nursing process
How do you take into consideration the values and ethical principles of nursing in your work?
How do collegiality and teamwork advance nursing?
How do you create a good care relation?
How do you use the ABCDE protocol to assess patient well-being?
How do you use the NEWS criteria in the early identification of disorders of basic organ functions?
How do you report according to the ISBAR protocol?
How do you implement nursing need assessment, nursing diagnosis, nursing planning, implementation, and evaluation of results?
What are the theoretical grounds of key primary care and nursing interventions?
What are the theoretical grounds of key diagnostic studies?
What are the key methods for monitoring and assessing pain?
What are the theoretical foundations for basic resuscitation and the use of a lay defibrillator?
What are the theoretical foundations for the care of a dying patient, the illegal encounter of the deceased, and the encounter of relatives?
Aseptic operation
What are the mechanisms of infectious diseases, the defence system of the body and the means of preventive means of infectious diseases?
What are the principles of the aseptic work, standard precautions, and precautionary measures?
What are the principles of aseptic work, standard precautions, and precautionary categories? What are the disadvantages and costs of infections at the individual and societal level?
Opiskelumateriaali
Rautava-Nurmi Hanna, Westergård Airi, Henttonen Tarja, Ojala Mirja ja Vuorinen Sinikka, 2019 tai uudempi, Hoitotyön taidot ja toiminnot, Sanomapro
Duodecimin verkkokurssit, jotka ohjeistetaan Learnissa.
Learnissa annetut linkit eettisiin ohjeisiin ja lakeihin, sekä muihin tarvittaviin materiaaleihin.
Yksilölliset oppimisväylät
Teoria:
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei mahdollista tällä opintojaksolla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei mahdollista tällä opintojaksolla.
Laborointi: Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen oman pienryhmänsä mukana. Tunneilla on 100% läsnäolovelvoite. Mahdollisen poissaolon voi korvata toisen pienryhmän mukana vastaavan sisältöisellä tunnilla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly oppilaitoksen ulkopuolista harjoittelua mutta opintojakso antaa pohjan ensimmäiselle harjoittelulle.
Tentit ja muut määräajat
Teoria: Opintojaksoon kuuluu lopputentti. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa erikseen ilmoitettuina päivinä Exam-järjestelmässä.
Laborointi: Osallistuminen kontaktitunteihin. Poissaolot korvattava muiden ryhmien mukana. Mahdollisia ennakkotehtäviä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly.
Opiskelijan työmäärä
Teoria:
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, joka jakaantuu itsenäiseen opiskeluun ja kontaktiopiskeluun.
Laborointi:
Opiskelijan työmäärä on 108 tuntia jakautuen ennakkovalmistautumiseen ja kontaktituntien harjoitteisiin.
Toteutuksen osien kuvaus
Teoria: Opintojakso on jaoteltu oppikirjan sisältöjen mukaisesti hoitotyön eri osa-alueisiin, joiden parissa työskennellään rytmissä aihe/viikko. Kontaktikerroilla työstetään siihen mennessä haltuun otettuja sisältöjä.
Laborointi:
Hoitotyön perusteiden laboroinnit 3 op
Ergonomian harjoitteet 1 op
Further information
Teoria: Osallistu opintojakson infoon osallistuaksesi opintojaksolle. Oppikirjan hankkiminen heti alkuun on välttämätöntä.
Laborointi: Opiskelijalla on oltava tunneilla hoitajan työvaatteet, kengät ja nimineula. Tunneille tullaan jo valmiiksi työvaatteissa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Teoria: Oppimistehtävät (hyv-hyl), välitentit (hyv-hyl) ja numeraalisesti arvioitava lopputentti 1-5.
Laborointi: Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktituntien harjoitteisiin.