Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden peliteknologiat (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00EP10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Jani Ruotsalainen

Vastuuopettaja

Jani Ahde

Ryhmät

  • POKT22SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus
  • POKT24SD
    Peliohjelmointi, Double Degree
  • VOKTIT24S
    Information technology, vaihto-opiskelijat
  • 05.09.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 19.09.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 26.09.2024 08:15 - 12:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 03.10.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat Self Learning
  • 10.10.2024 08:15 - 12:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 17.10.2024 08:15 - 11:30, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 31.10.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 07.11.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 14.11.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 21.11.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001 Self-learning
  • 05.12.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 12.12.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001
  • 19.12.2024 08:15 - 11:45, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3001 Itseopiskelu

Tavoitteet

Mitä hiljaiset signaalit ja megatrendit ennustavat pelaamisen tulevaisuudesta?
Ymmärrät mihin suuntaan kehitys voi mennä tulevaisuudessa ymmärtämällä nykyisyyttä.
Peliteollisuuden muutosnopeus on huomattavasti nopeampaa kuin muiden teollisuudenalojen ja osaat ottaa tämän huomioon pelien kehityksen suhteellisen pitkässä aikataulussa.

Sisältö

Mitä signaalit ja megatrendit ennustavat?
Opintojakson tarkempi sisältö määräytyy toteutusajankohdan trendien mukaan.
VR, AR, MR ja XR käyttötapaukset.
Kurssin aikana toteutetaan teknologiatutkimusprojekti, jossa opiskelijat valitsevat pienryhmissä yhden uuden teknologian, johon tutustuvat syvällisemmin ja tuottavat esityksen teknologiasta sekä sen soveltamismahdollisuuksista.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.