Siirry suoraan sisältöön

Tasosuunnittelu ja -toteutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: PT00EP00-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2.5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Peliteknologian koulutus

Opettaja

  • Jani Ahde
  • Jani Ruotsalainen

Vastuuopettaja

Jani Ahde

Ryhmät

  • PTKT22SP
    Peliteknologiat, päivätoteutus
  • 19.01.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 26.01.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 02.02.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 09.02.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 16.02.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 23.02.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 08.03.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 15.03.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 22.03.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 05.04.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 12.04.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 19.04.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001
  • 26.04.2024 12:30 - 15:45, Tasosuunnittelu ja -toteutus PT00EP00-3001

Tavoitteet

Ymmärrät miksi ja osaat hyödyntää työkaluja tasosuunnittelussa.
Ymmärrät miksi ja osaat hyödyntää työkaluja tasototeutuksessa.
Hahmotat tasosuunnittelun ja -toteutuksen muodostaman kokonaisuuden.
Osaat hyödyntää modulaarisuutta, uudelleenkäytettävyyttä ja epälineaarisuutta tasosuunnittelussa.

Sisältö

Mitkä asiat vaikuttavat onnistuneeseen tasosuunnitteluun?
Mitkä asiat vaikuttavat onnistuneeseen tasototeutukseen?
Miten pelikokemusta luodaan tasosuunnittelun avulla?
Mitä on emergentti narratiivi?
Miten tasosuunnittelu tukee pelimekaniikkoja?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
- etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
- hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
- käyttää oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.