Siirry suoraan sisältöön

Hahmosuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: PT00EP06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliteknologian koulutus
Opettajat
Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
PTKT22SP
Peliteknologiat, päivätoteutus
Opintojakso
PT00EP06

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 60 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 03.09.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 17.09.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 24.09.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 01.10.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 08.10.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 15.10.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 29.10.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 05.11.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 12.11.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 19.11.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 26.11.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 03.12.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 10.12.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ke 17.12.2025 klo 13:00 - 17:00
(4 t 0 min)
Hahmosuunnittelu PT00EP06-3001
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa mielenkiintoisten, erottuvien ja pelin maailmaan istuvien hahmojen suunnittelun periaatteet.
Opiskelija ymmärtää miten suunnitellaan hahmo, joka toimii pelin maailman ja pelimekaniikkojen kanssa.
Osaat luoda hahmokonsepteja, suunnitella hahmoa taustatarinan ja pelin maailman kautta ja ottaa huomioon hahmon kehittymisen ja muutoksen pelin aikana.
Osaat mallintaa, rigata, teksturoida ja luoda pelimoottorilla materiaalit hahmolle.

Sisältö

Millaisia ovat hyvät ja erottuvat pelihahmot?
Mikä tekee hahmosta kiehtovan, mukaansa tempaavan?
Kulttuurierojen merkitys hahmosuunnittelussa.
Millaiset hahmot ovat menestyneet tai flopanneet.
Miten erottua joukosta?
Miten luoda persoonallisuus pelihahmolle?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen opiskelumenetelmät:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava opiskelumenetelmät:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
- etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
- hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
- käyttää oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Siirry alkuun