Siirry suoraan sisältöön

Laadunvarmistus pelituotannossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN64-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Peliteknologian koulutus
  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Niina Mässeli
  • Marko Oras

Vastuuopettaja

Marko Oras

Ryhmät

  • PTKT22SP
    Peliteknologiat, päivätoteutus
  • 14.01.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 21.01.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 28.01.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 04.02.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 11.02.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 18.02.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 04.03.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 11.03.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 18.03.2025 08:15 - 11:45, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 25.03.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 01.04.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 08.04.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 15.04.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 22.04.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005
  • 29.04.2025 08:15 - 11:30, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3004, Laadunvarmistus pelituotannossa PO00DN64-3005

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa tuloksellisen ja hyödyllisen käytettävyystestauksen.
Ymmärrät laadunvarmistamisen tärkeyden peli- ja ohjelmistokehityksen tukena.
Tunnet yleiset mallit, termit, ohjelmistot ja menetelmät laadukkaan laadunvarmistuksen toteuttamiseen liittyen.
Osaat hyödyntää käytettävyyden perusperiaatteita työssäsi.

Sisältö

Mitä laadunvarmistus tarkoittaa peli- tai ohjelmistokehityksessä?
Missä vaiheessa laadunvarmistus on hyvä ottaa kehityksen tueksi?
Millainen on tehokas laadunvarmistusprosessi?
Mitkä ovat käytettävyyden keskeiset perusperiaatteet?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Web perusteet
Pelisuunnittelu
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit