Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3096

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

06.11.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Heljä Uusitalo
  • Sari Laanterä
  • Anetta Liinaharja

Vastuuopettaja

Sari Laanterä

Ryhmät

  • THMI22KP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Luennot
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2017. Tutkimus hoitotieteessä. Saatavilla e-kirjana.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisen väylän mukaisesti (sis. lähiopetustunnit, simulaatiot, tuntitehtävät ja verkkotehtävät).

Työhön integroitu oppimisväylä: Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.

Työhön integroidusta väylästä tulee sopia erikseen opettajien kanssa opintojakson alkaessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy työelämäyhteistyötä
- Alumniesittely
- Asiantuntijavierailu (hissipuhe)
- TKI-asiantuntijat kertovat podcasteissa työelämäyhteistyöstä kehittämisen näkökulmasta
- Simulaatio työelämän casesta


Mahdollisuus
- Työn opinnollistamiseen ja osaamisen tunnistamiseen

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on kirjallisia ja suullisia yksilö- ja pienryhmätehtäviä ja yksilötenttejä. Tehtävien ja tenttien palautuksista on erilliset aikataulut ja ne ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Halutessasi voit tehtävissä tarkastella oman opinnäytetyösi aihetta. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti tehtävien perusteella.

Opiskelijan työmäärä

5op = 135h opiskelijan työtä.

Työmäärä jakautuu itsenäiseen opiskeluun (sisältää valmistautumisen tunneille ja tehtäviä), lähitoteutukseen, simulaatioon ja arvioitaviin tehtäviin.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson laajuus on 5 op ja se rakentuu useasta osasta;
1 op tiedonhankinta ja raportointi
1 op yleinen osio (itseopiskeluna)
1 op laadullinen tutkimus
1 op määrällinen tutkimus
1 op kehittämismenetelmät

Tiedonhankinta ja raportointi -osio sisältää kaksi testiä sekä kirjallisuuskatsauksen. Näiden tekemistä tuetaan parilla lähiopetuskerralla. Yleisessä osiossa on perusteet kvalitatiiviseen eli laadulliseen ja kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen sekä kehittämisprosessiin. Näistä kaikista on tehty interaktiivisia videoita Learniin. Nämä videot olisi hyvä olla katsottuna ennen loppuosan 3 opintopisteen lähiopetuskertoja, koska lähiopetustunneilla syvennetään näitä osa-alueita erityisesti hoitotyön näkökulmasta.

Linkki etäyhteyteen: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Njc2YWZmMjgtNDk5Yy00MWQwLTg4MGQtM2FkNmYwNmRkZmIx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2236c8d6bc-e998-4190-a69f-c13424063463%22%2c%22Oid%22%3a%2246127766-fbd1-467e-9482-82680670abe0%22%7d

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson Learn-alusta tulee automaattisesti Learnin etusivulle opintojaksolle ilmoittautuneille, erillistä avainta ei tarvita.

Opintojaksolla on lähiopetustunteja, joiden toteutus on hybridinä (etäyhteys on lähiopetuksen ohella). Tunneilla tehdään arvioitavia tuntitehtäviä. Lähiopetustunteja ei nauhoiteta. Simulaatioiden toteutuksen muoto (luokassa tai etäyhteydellä) sovitaan yhdessä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tehtäviä, joista osa arvioidaan hyv-hyl ja osa 0-5. Tehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa. Hylättyä tehtävää on mahdollista uusia kahdesti. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti yksilö- ja pienryhmätehtävien ja yksilötenttien perusteella. Koko opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötentillä Examissa.