Skip to main content

Nursing of children and young persons (5 cr)

Code: HT00DT96-3018

General information


Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

28.08.2023 - 20.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Campus

Kotka Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Nursing

Teachers

  • Katja Villikka
  • Jarno Hämäläinen

Teacher in charge

Katja Villikka

Groups

  • EHKT21SM
    Paramedic, part-time studies
  • 07.09.2023 08:30 - 14:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019 ALOITUSINFO KLO 8.30-10.30 PAKOLLINEN LÄSNÄOLO!
  • 08.09.2023 08:30 - 14:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019
  • 12.09.2023 08:30 - 14:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019
  • 13.09.2023 08:30 - 14:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019
  • 18.09.2023 08:30 - 14:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019
  • 20.09.2023 08:30 - 15:30, PAKOLLINEN LÄSNÄOLO: Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3018
  • 27.09.2023 08:30 - 14:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019
  • 28.09.2023 08:30 - 14:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019
  • 04.10.2023 08:30 - 15:30, PAKOLLINEN LÄSNÄOLO: Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3018
  • 09.10.2023 08:15 - 11:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019
  • 12.10.2023 08:30 - 14:30, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019
  • 16.10.2023 08:15 - 09:45, TENTI 2: lasten ja nuorten sairaanhoito: Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3018
  • 19.10.2023 08:30 - 16:30, Pakollinen läsnäolo 1h/opiskelija: Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3018
  • 20.10.2023 08:30 - 16:30, Pakollinen läsnäolo 1h/opiskelija: Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3019, Lasten- ja nuorten hoitotyö HT00DT96-3018

Objective

You understand the normal growth and development of children.
You can apply your knowledge of the most common diseases of children and young people to nursing.
You can take into account and support the family as part of nursing children and young people.
You know the special features of children and young people and can apply this knowledge to nursing.
You can apply your knowledge about anatomy and physiology, applied pharmacology and medication to nursing children and young people.
You are familiar with the most common developmental and intellectual disabilities.
You can apply your knowledge on the key developmental and intellectual disabilities to nursing people with these disabilities.
You can apply evidence-based information to nursing children and young people.
You know children’s and youngsters cancers and the principals of their treatment and their palliative care.

Content

How does the normal growth and development of a child and young person proceed?
What are the most common diseases of children and young people?
How do you acknowledge and support the families in nursing children and young people?
What are the help methods in nursing children and young people?
How do you care for a healthy and sick child or young person?
How do you carry out safe medication and fluid therapy of children and young people?
What are the most common development and intellectual disabilities and the methods used in treating people with disabilities?
How do you support the functional ability of a person with a developmental or intellectual disability?
How do you apply evidence-based information to nursing children and young people?
What are most common cancers among children and youngsters and the principals of their nursing care and palliative care?

Opiskelumateriaali

Kehityspsykologia: Tony Dunderfelt: Elämänkaari psykologia. WSOYpro. sivut 57-97 ja Mannerheimin lastensuojelu liiton nettisuvut: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/ ja Storvik-Sydänmaa S., Talvensaari, H., Kaisvuo T. & Uotila, N. (2012 tai uudempi painos Lapsen ja perheen hoitotyö) Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro. Sivut:10-80 ja 222-235.

Lasten ja nuorten sairaanhoito: Storvik-Sydänmaa S., Talvensaari, H., Kaisvuo T. & Uotila, N. (2012 tai uudempi painos Lapsen ja perheen hoitotyö) Lapsen ja nuoren hoitotyö. SanomaPro. Sivut: 81-88, 96-122, 130-164, 167-188, 199-214, 252-276, 288-293 ja 304-330 sekä 343-357.

Ja tunnilla jaettu muu materiaali sekä Learnissa oleva materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä:
Lähiopetus verkossa ONLINE: luennot työjärjestyksen mukaisesti lapsen ja nuoren kehitys, kaltoinkohtelu ja vammaistyö sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä itsenäistä opiskelua. Perhehoitotyöseminaari 8 h, lasten kipuseminaari 8 h ja näyttökokeet 1 h /opiskelija suoritetaan lähiopetuksena työjärjestyksen mukaisesti. Lisäksi tentit 2 + 2 h, joko kampuksella tai examissa.

Opintoja nopeuttava väylä:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä examissa (kehityspsykologia+vammaistyö+lasten kaltoinkohtelu ja lasten ja nuorten sairaanhoito), mutta osallistuminen tähän opintojaksoon edellyttää, että sinulla on opetussuunnitelman mukaisesti suoritettuna hoitotyön perusopinnot ja sisätautien, kirurgian ja perioperatiivisen hoitotyön opintojaksot. Perhehoitotyöseminaari 8 h, lasten kipuseminaari 8 h ja näyttökoe 1 h / opiskelija suoritetaan lähiopetuksena kampuksella työjärjestyksen mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei liity työelämäyhteistyötä, mutta Prekliininen harjoittelu 2 / Lasten ja nuorten hoitotyö 1 op linkittyy läheisesti teoriaopintoihin.

Tentit ja muut määräajat

Työviikkopohjainen väylä: Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestyksessä. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjalliset tentit ensimmäisen suorituskerran jälkeen, oman aikataulun mukaan Examissa. Perhehoitotyöseminaari (pakollinen), lasten kipuseminaari (pakollinen) ja näyttökoe (pakollinen) työjärjestyksen mukaisesti.

Opintoja nopeuttava väylä: Ilmoittaudut Examiin suorittamaan kirjalliset tentit (lapsen ja nuoren kehitys, kaltoinkohtelu +vammaistyö (= tentti 1) että lasten ja nuorten sairaanhoito (= tentti 2). Perhehoitotyöseminaari (pakollinen), lasten kipuseminaari (pakollinen) ja näyttökoe (pakollinen) työjärjestyksen mukaisesti.

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 52 h (ei läsnäolo velvoitetta),pakollinen lähiopetus perhehoitotyöseminaari 8 h, lasten kipuseminaari 8 h ja näyttökoe 1 h sekä kirjalliset tentit 2x2h = 4 h ja itsenäinen opiskelu 62 h, joka on tarkoitettu tenttiin, näyttökokeeseen sekä perhehoitotyöseminaariin ja lastenkipuseminaariin valmistautumiseen.

Opintoja nopeuttava väylä: itsenäinen valmistautuminen tentteihin, näyttökokeeseen ja perhehoitotyöseminaariin ja lasten kipuseminaariin 114 h, pakollinen lähiopetus perhehoitotyöseminaari 8 h, lasten kipuseminaari 8 h ja näyttökoe 1 h sekä kirjalliset kokeet 2 x 2 h = 4 h.

Toteutuksen osien kuvaus

Laajuus 5 op, jossa käydään läpi lapsen ja nuoren kokonaisvaltainen kehitys ja tavallisimmat lasten ja nuorten akuutit ja pitkäaikaiset sairaudet sekä vammaistyö ja lasten kaltoinkohtelu.
teoria 2 op (= lähitunnit 52 h, itsenäinen opiskelu 34 h ja tentit 4 h)
perhehoitotyöseminaari 1 op (pakolliset lähitunnit 8 h ja itsenäinen opiskelu 8 h)
lasten kipuseminaari 1 op (= pakolliset lähitunnit 8 h ja itsenäinen opiskelu 8 h)
näyttökoe 1 op (= pakollinen lähitunti 1 h ja itsenäinen opiskelu 12 h)

Further information

katja.villikka@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä:
Arvosana muodostuu seuraavista osista:
• kirjalliset tentit (40 %) lapsen ja nuoren kehitys, kaltoinkohtelu ja vammaistyö (T1-K5 20 %) sekä lasten ja nuorten sairaanhoito (T1-K5 20 %)
• perhehoitotyöseminaari T1-K5 20 % (ennakkotehtävä 50 %, aktiivisuus esityksessä ja keskustelussa 50 %)
• lasten kipuseminaari T1-K5 20 % (ennakkotehtävä 33 %, aktiivisuus esityksessä ja keskustelussa 33 %, kipumittaritentti 33 %)
• näyttökoe (T1-K5 20 %)

Opintoja nopeuttava väylä:
Arvosana muodostuu seuraavista osista:
• kirjalliset tentit (40 %) lapsen ja nuoren kehitys, kaltoinkohtelu ja vammaistyö (T1-K5 20 %) sekä lasten ja nuorten sairaanhoito (T1-K5 20 %)
• perhehoitotyöseminaari T1-K5 20 % (ennakkotehtävä 50 %, aktiivisuus esityksessä ja keskustelussa 50 %)
• lasten kipuseminaari T1-K5 20 % (ennakkotehtävä 33 %, aktiivisuus esityksessä ja keskustelussa 33 %, kipumittaritentti 33 %)
• näyttökoe (T1-K5 20 %)

Arvioinnin perusteet:
Hylätty: Kirjallisissa kokeissa alle 40 % oikein kysytyistä asioita, ei osallistu perhehoitotyöseminaariin ja lasten kipuseminaariin ja/tai näyttökokeessa alle 70 % oikein.
TI-T2:
Osaat perusasioita lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta ja vammaistyöstä, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
H3-H4:
Osaat perusasiat pääosin hyvin lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä vammaistyöstä ja osaat joissain määrin tai melko hyvin soveltaa tietoa käytäntöön.
K5:
Osaat perusasiat erittäin hyvin lapsen ja nuoren motorisesta ja psykologisesta kehityksestä sekä lasten ja nuorten sairaanhoidosta sekä vammaistyöstä ja osaat soveltaa hyvin tai erittäin hyvin tietoa käytäntöön.

Qualifications

Professional basics in nursing, Nursing in medical wards, Surgical and perioperative nursing, Practical training: Clinical training I