Siirry suoraan sisältöön

Äidin, lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00DV27-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 17.03.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Tutkinto-ohjelma

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Jussi Hänninen
  • Katja Villikka
  • Satu Untolahti
  • Liisa Korpivaara
  • shktvirtuaali

Vastuuhenkilö

Liisa Korpivaara

Opiskelijaryhmät

  • THKV20SP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveyden, hyvinvoinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa.
Osaat arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät sekä ohjata hoitoon tarvittaessa.

Osaat synnytyksen hoidon ja toimia äkillisessä synnytyksessä.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja vahvistaa osallisuutta.
Osaat ottaa vastaan isyyden ja äitiyden tunnustamisen.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea lasta ja perhettä terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa.
Osaat arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida perheen monikulttuurisuuden terveydenhoitajatyössä neuvolassa.

Sisältö

Mikä on äitiyshuollon palvelujärjestelmä?
Mitä on perhesuunnittelu ja seksuaali- ja lisääntymisterveys?
Miten toteutat perhevalmennusta?
Miten toteutat lasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonnan ja ohjauksen?
Mikä on äitiyshuollon palvelujärjestelmä?
Mitä on perhesuunnittelu ja seksuaali- ja lisääntymisterveys?
Miten toteutat perhevalmennusta?
Miten toteutat lasta odottavan ja lapsivuodeaikaisen äidin ja perheen terveystarkastukset, seulontatutkimukset, terveysneuvonnan ja
ohjauksen?
Miten tunnistat raskauden riskitekijät, erityisen tuen ja seurannan sekä hoitoonohjauksen tarpeen?
Miten synnytys hoidetaan ja jälkitarkastus tehdään?
Miten otat vastaan äitiyden ja isyyden tunnustamisen äitiysneuvolassa?
Mitä on varhainen vuorovaikutus ja sen tukeminen?
Miten ohjaat imettävää äitiä?
Mikä on perhepalveluverkosto?
Miten toteutat lapsen terveystarkastukset?
Mitä ovat lapsen terveyden seurantamenetelmät ja arviointi?
Miten tuet voimavaroja, vanhemmuutta, perhe-elämän taitoja sekä terveyttä ja hyvinvointia?
Mitä ovat osallistavat terveyden edistämisen menetelmät?
Mitä ovat elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksiotto?
Miten hyödynnät digitaalisia menetelmiä perheen ohjauksessa?
Mitä on erityisen tuen ja tutkimusten varhainen tunnistaminen, hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin.
Artikkelit, tutkimukset.
Kirjallisuus:
1. Äitiysneuvolaopas, suosituksia äitiysneuvolatoimintaan (THL opas 29). 2013. Klemetti R ja Hakulinen-Viitanen T (toim.). Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy Tampere. saatavissa:
SBN 978-952-245-972-5 (verkkojulkaisu)
ISSN 1798-0100 (verkkojulkaisu)
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5
2. Kätilötyö. Paananen U, Pietiläinen S, Raussi-Lehto E, Äimälä M.2015 tai uudempi painos. Edita Publishing Oy. Soveltuvin osin.
3. Onnistunut imetys. Deufel & Montonen (toim). Duodecim. Soveltuvin osin. Saatavissa ekirjana koulun kirjastosta.

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Opintojaksolla osoitettu verkkomateriaali (mm. THL, STM, Väestöliitto, Duodecim/Käypä hoito jne.) näyttöön perustuvan hoitotyön mukaisesti ja soveltuvin osin.
Artikkelit, tutkimukset.
NEUKO- tietokanta
Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille uudistettu painos 2019 Stiina Storvik-Sydänmaa, Lasse Tervajärvi, Anne-Marja Hammar Lapsen ja perheen hoitotyö SanomaPro 2019
Tiina Huttunen, Kirsi Heikkinen Pää edellä Näin tuet lapsesi aivojen kehitystä Wsoy 2017 ( löytyy myös äänikirjana)
Pirjo Salpa Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi 2007
Niemitalo-Haapola, Elina, Haapala, Sini, Ukkola, Soile, Dindar, Katja, Lapsen kielenkehitys; vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys PS-kustannus [2020] E-kirja ( Erityisesti osio Kieli kehittyy vuorovaikutuksessa)

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Learntenttikirja TAI Helena Pihko; Leena Haataja; Heikki Rantala: Lastenneurologia 2014. Duodecim.

Vapaaehtoinen lisämateriaali:
Tuija Aro & Marja-Leena Laakso (Toim.) Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen
Kirsti Kumpulainen; Eeva Aronen; Hanna Ebeling; Eila Laukkanen; Mauri Marttunen; Kaija Puura; Andre Sourander: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria 2016. Duodecim.
Mervi Juusola Levottomat aivot - ADHD ja Asperger vahvuuksina. Otava.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää, Tero Timonen 2009 Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-Kustannus.
Carol Stock Kranowitz 2015 Tahatonta tohellusta Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-Kustannus.
Jean A. Ayres 2015 Aistimusten aallokossa Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-Kustannus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä:
LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Teoriaopinnot sisältävät lähiopetusta ja etäyhteydellä tapahtuvaa opetusta. Opetukseen liittyy ennakkotehtäviä. ja itsenäisiä oppimistehtäviä sekä case- ja ryhmätyöskentelyä. Opintoihin sisältyy imetysohjaajakoulutus 16 h + näyttö sekä sairausvakuutuslain mukaisen synnytyksen jälkitarkastuskoulutuksen teoriaopinnot. Osa lähitunneista edellyttää läsnäoloa.

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Teoriaopinnot sisältävät lähiopetusta, lähiopetukseen liittyviä ennakkotehtäviä ja case työskentelyä sekä itsenäisiä oppimistehtäviä. Osa lähitunneista edellyttää läsnäoloa.

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot 12 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten neuropsykiatrisista ongelmista ja niiden tunnistamisesta sekä 13 tuntia itsenäistä opiskelua.

LÄÄKETIETEENKYSYMYKSET ÄITIYS- JA LASTENNEUVOLASSA:
Lääketieteen luennot toteutuvat kolmena 4 tunnin iltaluentokokonaisuutena. Luennoilla edellytetään läsnäoloa

Opintoja nopeuttava väylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.

LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ: -

Työhön integroitu oppimisväylä:
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.

SÄÄNNÖLLISEN SYNNYTYKSEN JÄLKITARKASTUS 1 op
a) Itsenäinen ennakoiva verkko-opiskelu (vuorovaikutteiset kätilön ja terveydenhoitajan H5P-asiantuntijaluennot, lakisääteiset lääkärioppitunnit, virtuaalisimulaatio ja diagnostinen teoreettinen alkutentti
b) kliininen harjoittelu oppilaitoksella (skill station, simulaatiot ja taitonäyttö) yhtenä lähiopetuspäivänä HUOM! Lähiopetus joudutaan järjestämään Kotkan kampuksella, koska siinä on käytettävä simulaatiopedagogiikkaa (tarvitaan simulaatiotilat).

TKI ja työelämäyhteistyö

LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Osa lähitunneista toteutetaan harjoitustuntien muodossa.

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Opintojakso ei sisällä harjoitustunteja, mutta teoriaopinnot linkittyvät läheisesti lastenneuvola harjoitteluun.

Tentit ja muut määräajat

LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Lasta odottavan perheen osuuteen kuuluu kirjallinen tehtävä, josta tarkemmat ohjeet Learn-alustalla ja ensimmäisellä oppitunnilla. Lapsiperheen osuuteen kuuluu lähitapaamisiin liittyvät ennakkotehtävät ja tentti. Aikataulut ilmoitetaan opintojakson alussa ja learnissa.

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Opintojakson osa suoritetaan kirjallisella tehtävällä, jonka tarkemmat ohjeet annetaan opintojakson Learn alustalla tai ensimmäisellä lähitunnilla.

Opintoja nopeuttava väylä: Opintojakson osa suoritetaan kirjallisella tehtävällä, jonka tarkemmat ohjeet annetaan opintojakson Learn alustalla tai ensimmäisellä lähitunnilla.

Kansainvälinen yhteistyö

LASTA ODOTTAVAN JA LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Ei sisälly.

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
-

Opiskelijan työmäärä

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 5op= 135 tuntia
Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 3 op
Imetysohjaus 1 op = 27 h
Synnytyksen jälkitarkastus teoriaopinnot 1 op = 27 h

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 3,5 op= 94,4 tuntia

LÄÄKETIETEENKYSYMYKSET ÄITIYS- JA LASTENNEUVOLASSA OSA 0,5 op= 14 tuntia

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 12 h (ei läsnäolo velvoitetta), kirjallinen tehtävä ja itsenäinen opiskelu 15 h
Opintoja nopeuttava väylä: kirjallinen tehtävä ja itsenäinen opiskelu 27 h

Toteutuksen osien kuvaus

Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op
Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 3,5op
Lasten neurologiset onhelmat 1 op
Lääketieteenkysymykset äitiys- ja lastenneuvolassa 0,5 op

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia.
Sisältö: lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen arviointi ja tavallisimmat kehitysviiveet, itsesäätelytaidot ja niiden kehittyminen, leikki lapsen neuropsykiartisen kehityksen ilmentäjänä, tarkkaavaisuuden ongelmat, sosiaalisen kehityksen poikkeavuudet, autismin kirjo ja autistiset piirteet lapsessa, aistimusperäiset häiriöt ja niiden vaikutus lapsen toimintaan.

Lisätietoja opiskelijoille

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
katja.villikka@xamk.fi

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖN OSA:
satu.untolahti@xamk.fi

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
liisa.korpivaara@xamk.fi

JÄLKITARKASTUS:
jussi.hanninen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

LASTA ODOTTAVAN PERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, tentti, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.

LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ:
Arvioitavat oppimistehtävät, tentti, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen

LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
Arvosana muodostuu kirjallisesta tehtävästä (T1-K5)
Hylätty:
Kirjallisessa tehtävässä on alle 40 % pyydetyistä asioita.
TI-T2: Osaat perusasioita lasten neurologisesta arvioinnista, mutta tiedon soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
H3-H4: Osaat perusasiat pääosin hyvin lasten neurologisesta arvioinnista ja osaat joissain määrin soveltaa tietoa käytäntöön.
K5: Osaat perusasiat erittäin hyvin lasten neurologisen arvioinnin ja osaat soveltaa hyvin tietoa käytäntöön.

JÄLKITARKASTUS:
hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyä alkutenttiä (yli 102 pistettä) sekä osallistumista kliiniseen harjoitteluun kampuksella.