Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3109

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 17.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marko Raitanen
  • Sami Norrbacka

Vastuuopettaja

Marko Raitanen

Ryhmät

  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Esitellään opintojaksoalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Lähiopetusta toteutusajan puitteissa. Korvaavien korkeakouluopintojen hyväksiluku on mahdollista ja sovittavissa tapauskohtaisesti opintojakson alkaessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta.

Tentit ja muut määräajat

Tehtävien/ tentin palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle. Käydään tarkemmin läpi opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

5op = 135h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Tiedonhankinta ja raportointi (1op): Tiedonhankinta ja tutkimustiedonhaku, raportointi, kirjallisuuskatsaus.
Tutkimisen ja kehittämisen perusteet (1op): Tutkimusetiikka, opinnäytetyön analyysi.
Kvalitatiivinen tutkimusote (1op): Haastatteluaineiston analyysi.
Kvantitatiivinen tutkimusote (1op): kysely, saatekirje, vertaiskommentointi ja tulosten raportointi.
Kehittäminen (1op): Aihepaperi ja opponointi.

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko Xamkille yhteinen osio (ensimmäiset 2op) tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja kokonaisarvosana muodostuu koulutusalakohtaisen osion (seuraavat 3op) perusteella.