Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3109
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 17.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marko Raitanen
- Sami Norrbacka
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
-
SOKT22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Esitellään opintojaksoalustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lähiopetusta toteutusajan puitteissa. Korvaavien korkeakouluopintojen hyväksiluku on mahdollista ja sovittavissa tapauskohtaisesti opintojakson alkaessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei työelämän toimeksiantoa ja siitä kirjallista sitoumusta.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävien/ tentin palauttamisen takarajoja on useita, määritetty opintojakson keston sisälle. Käydään tarkemmin läpi opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
5op = 135h opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Tiedonhankinta ja raportointi (1op): Tiedonhankinta ja tutkimustiedonhaku, raportointi, kirjallisuuskatsaus.
Tutkimisen ja kehittämisen perusteet (1op): Tutkimusetiikka, opinnäytetyön analyysi.
Kvalitatiivinen tutkimusote (1op): Haastatteluaineiston analyysi.
Kvantitatiivinen tutkimusote (1op): kysely, saatekirje, vertaiskommentointi ja tulosten raportointi.
Kehittäminen (1op): Aihepaperi ja opponointi.
Lisätietoja opiskelijoille
marko.raitanen@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko Xamkille yhteinen osio (ensimmäiset 2op) tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja kokonaisarvosana muodostuu koulutusalakohtaisen osion (seuraavat 3op) perusteella.