Sairaanhoitajan johtamisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HT00DV11-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Ensihoidon koulutusohjelma
Opettaja
- Päivi Lifflander
- Aila Pärnänen
Vastuuopettaja
Tarja Turtiainen
Ryhmät
-
SHSA21SMSairaanhoitaja, monimuoto
Tavoitteet
Yrittäjyys
Omaat perusedellytyksen toimia terveysalan itsenäisenä yrittäjänä.
Hallitset kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellasi ja työskentelet taloudellisesti
Johtaminen
Osaat työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
Ymmärrät oman roolisi organisaation maineen, brändin, imagon ja asiakkaan palvelukokemuksen rakentamisessa
Osaat arvioida hoitotyön laatua kehittääksesi asiakkaan/potilaan hoitoa ja omaa työskentelyäsi.
Ymmärrät oman toimintasi vaikutuksen organisaation laatuun.
Osaat työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteidenmukaisesti.
Kykenet työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
Kykenet osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Kykenet kehittämään ja muuttamaan työskentelyä sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti.
Osaat priorisoida työtehtäviä joustavasti tilanteen mukaan.
Osaat motivoida työyhteisön jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
Osaat ohjata opiskelija- ja työtovereita.
Tunnistat jaksamisen rajat, osaat hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia tukimuotoja.
Osaat viestiä ammatillisesti.
Sisältö
Yrittäjyys
Mitkä ovat terveysalan yritystoiminnan perusteet?
Mikä on yritystoiminnan merkitys osana palvelutuotantoa?
Johtaminen
Miten sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskeva normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus vaikuttaa palveluiden järjestämiseen?
Miten arvioit ja kehität asiakaslähtöisiä palveluja? (asiakasymmärrys, palvelujen oikea-aikaisuus ja asiakasta lähellä olevien palvelujen järjestäminen, asiakkaiden tiedottaminen palveluista, potilasturvallisuus onnistuneen palveluketjun ja kokemuksen osana)
Miten arvioit, kehität ja seuraat oman alasi palvelujen laatua ja tuloksellisuutta sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa ympäristössä? (laadunhallinta, tuottavuus, tehokkuus, vaikuttavuus, projektinhallinta)
Miten toimit tiimin jäsenenä ja miten johdat tiimin toimintaa työvuorossasi?
Miten priorisoit ja organisoit toimintaasi? (kyky muutoksiin, itsensä ja tiimin johtaminen)
Miten edistät työhyvinvointia työyhteisössäsi? (työyhteistaidot, assertiivinen viestintä, rakentava palaute, työsuojelu, työlainsäädäntö)
Miten perehdytät, mentoroit ja ohjaat työtovereita ja opiskelijoita?
Arviointiasteikko
1-5