Skip to main content

Verkkopeliohjelmoinnista IoT:hen (5 cr)

Code: AV00ER53-3001

General information


Timing
01.03.2023 - 31.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Open University of Applied Sciences
Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Teachers
Juha Ojala
Teacher in charge
Juha Ojala
Groups
AVVIDPOS22S
Avoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2022
Course
AV00ER53
No reservations found for realization AV00ER53-3001!

Objective

Verkkopeliohjelmoinnista IOT:hen -opintojaksolla tutustut Node.JS-ohjelmointikieleen. Teet oman taustajärjestelmän, hyödynnät MQTT-palveluja ja yhdistät nämä Unreal Enginellä tehtyyn sovellukseen.

Opit Unreal Enginen verkkopeliohjelmoinnin perusteet ja siihen liittyvät säännöt. Tutustut myös Pixel Streaming -teknologiaan, joka mahdollistaa Unreal-sovellusten käyttämisen webselaimella sekä mobiili- ja tabletlaitteilla.

Kurssin suoritettuasi
• osaat käyttää Node.JS ohjelmointikieltä
• osaat käyttää XAMPP-serverisovellusta
• osaat käyttää MQTT-palveluja Nodella
• hallitset Unreal Engine -verkkopeliohjelmoinnin perusteet
• osaat hyödyntää Pixel Streming -teknologiaa.

Content

• Käydään läpi verkkopeliohjelmoinnin peruskäytännöt ja rakennetaan pelattava moninpeli
kahden tai useamman pelaajan välillä
• Tutkitaan, kuinka Unreal-sovelluksia käytetään webselaimella tai mobiilipuhelimella
hyödyntäen Pixel Streaming -teknologiaa
• Tutustutaan Node.JS-ohjelmointikieleen sekä XAMPP-serveriin.
• Rakennetaan oma taustajärjestelmä Node.JS-kielellä
• Hyödynnetään MQTT-ominaisuutta Nodessa IoT-datan saamisessa
• Yhdistetään Unreal Engine -sovellus taustajärjestelmään sekä tuodaan ja viedään tietoa näiden
välillä
• Manipuloidaan Unreal Engine -maailmaa IoT:stä saatavalla datalla ja lähetetään Unreal Engine
- dataa IoT-laitteisiin.

Course material

Opettajan osoittama materiaali.

Student workload

5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työmäärää.

Further information

Opintojakso on tarjolla:
YTS-opiskelijoille Hamkin kanssa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Lopputehtävänä on luoda oma taustajärjestelmä, joka ylläpitää tietoa Unreal-sovelluksen käyttäjistä ja muusta datasta. Käyttäjä rekisteröityy ja kirjautuu sovellukseen luomallaan nimimerkillä ja salasanalla.
Tehtävässä on otettava yhteyttä johonkin ulkoiseen MQTT-palveluun. Saatua dataa on vietävä Unreal-sovellukseen, ja sitä tulee näyttää käyttäjälle.
Lopputehtävän käyttötavan voi valita kahdesta eri vaihtoehdosta.
• Vaihtoehto 1: Sovellus on moninpeli, joten samaa sovellusta voi käyttää useampi henkilö. Kaikki käyttäjät näkevät sovelluksessa tapahtuvat muutokset samaan aikaan. Sovelluksessa voidaan kulkea esimerkiksi ensimmäisen persoonan näkökulmasta katsottuna.
• Vaihtoehto 2: Sovellus on yksinpeli, jota voi käyttää mobiilaitteella, tabletilla tai verkkoselaimella. Sovelluksen tulee hyödyntää Pixel Streaming -teknologiaa.

Go back to top of page