Siirry suoraan sisältöön

Verkkopeliohjelmoinnista IoT:hen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00ER53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.03.2023 - 31.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettajat
Juha Ojala
Vastuuopettaja
Juha Ojala
Ryhmät
AVVIDPOS22S
Avoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2022
Opintojakso
AV00ER53
Toteutukselle AV00ER53-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Verkkopeliohjelmoinnista IOT:hen -opintojaksolla tutustut Node.JS-ohjelmointikieleen. Teet oman taustajärjestelmän, hyödynnät MQTT-palveluja ja yhdistät nämä Unreal Enginellä tehtyyn sovellukseen.

Opit Unreal Enginen verkkopeliohjelmoinnin perusteet ja siihen liittyvät säännöt. Tutustut myös Pixel Streaming -teknologiaan, joka mahdollistaa Unreal-sovellusten käyttämisen webselaimella sekä mobiili- ja tabletlaitteilla.

Kurssin suoritettuasi
• osaat käyttää Node.JS ohjelmointikieltä
• osaat käyttää XAMPP-serverisovellusta
• osaat käyttää MQTT-palveluja Nodella
• hallitset Unreal Engine -verkkopeliohjelmoinnin perusteet
• osaat hyödyntää Pixel Streming -teknologiaa.

Sisältö

• Käydään läpi verkkopeliohjelmoinnin peruskäytännöt ja rakennetaan pelattava moninpeli
kahden tai useamman pelaajan välillä
• Tutkitaan, kuinka Unreal-sovelluksia käytetään webselaimella tai mobiilipuhelimella
hyödyntäen Pixel Streaming -teknologiaa
• Tutustutaan Node.JS-ohjelmointikieleen sekä XAMPP-serveriin.
• Rakennetaan oma taustajärjestelmä Node.JS-kielellä
• Hyödynnetään MQTT-ominaisuutta Nodessa IoT-datan saamisessa
• Yhdistetään Unreal Engine -sovellus taustajärjestelmään sekä tuodaan ja viedään tietoa näiden
välillä
• Manipuloidaan Unreal Engine -maailmaa IoT:stä saatavalla datalla ja lähetetään Unreal Engine
- dataa IoT-laitteisiin.

Opiskelumateriaali

Opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan työmäärä

5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työmäärää.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla:
YTS-opiskelijoille Hamkin kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputehtävänä on luoda oma taustajärjestelmä, joka ylläpitää tietoa Unreal-sovelluksen käyttäjistä ja muusta datasta. Käyttäjä rekisteröityy ja kirjautuu sovellukseen luomallaan nimimerkillä ja salasanalla.
Tehtävässä on otettava yhteyttä johonkin ulkoiseen MQTT-palveluun. Saatua dataa on vietävä Unreal-sovellukseen, ja sitä tulee näyttää käyttäjälle.
Lopputehtävän käyttötavan voi valita kahdesta eri vaihtoehdosta.
• Vaihtoehto 1: Sovellus on moninpeli, joten samaa sovellusta voi käyttää useampi henkilö. Kaikki käyttäjät näkevät sovelluksessa tapahtuvat muutokset samaan aikaan. Sovelluksessa voidaan kulkea esimerkiksi ensimmäisen persoonan näkökulmasta katsottuna.
• Vaihtoehto 2: Sovellus on yksinpeli, jota voi käyttää mobiilaitteella, tabletilla tai verkkoselaimella. Sovelluksen tulee hyödyntää Pixel Streaming -teknologiaa.

Siirry alkuun