Verkkopeliohjelmoinnista IoT:hen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AV00ER53-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.03.2023 - 31.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK ja täydennyskoulutus
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
- Opettajat
- Juha Ojala
- Vastuuopettaja
- Juha Ojala
- Ryhmät
-
AVVIDPOS22SAvoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2022
- Opintojakso
- AV00ER53
Tavoitteet
Verkkopeliohjelmoinnista IOT:hen -opintojaksolla tutustut Node.JS-ohjelmointikieleen. Teet oman taustajärjestelmän, hyödynnät MQTT-palveluja ja yhdistät nämä Unreal Enginellä tehtyyn sovellukseen.
Opit Unreal Enginen verkkopeliohjelmoinnin perusteet ja siihen liittyvät säännöt. Tutustut myös Pixel Streaming -teknologiaan, joka mahdollistaa Unreal-sovellusten käyttämisen webselaimella sekä mobiili- ja tabletlaitteilla.
Kurssin suoritettuasi
• osaat käyttää Node.JS ohjelmointikieltä
• osaat käyttää XAMPP-serverisovellusta
• osaat käyttää MQTT-palveluja Nodella
• hallitset Unreal Engine -verkkopeliohjelmoinnin perusteet
• osaat hyödyntää Pixel Streming -teknologiaa.
Sisältö
• Käydään läpi verkkopeliohjelmoinnin peruskäytännöt ja rakennetaan pelattava moninpeli
kahden tai useamman pelaajan välillä
• Tutkitaan, kuinka Unreal-sovelluksia käytetään webselaimella tai mobiilipuhelimella
hyödyntäen Pixel Streaming -teknologiaa
• Tutustutaan Node.JS-ohjelmointikieleen sekä XAMPP-serveriin.
• Rakennetaan oma taustajärjestelmä Node.JS-kielellä
• Hyödynnetään MQTT-ominaisuutta Nodessa IoT-datan saamisessa
• Yhdistetään Unreal Engine -sovellus taustajärjestelmään sekä tuodaan ja viedään tietoa näiden
välillä
• Manipuloidaan Unreal Engine -maailmaa IoT:stä saatavalla datalla ja lähetetään Unreal Engine
- dataa IoT-laitteisiin.
Opiskelumateriaali
Opettajan osoittama materiaali.
Opiskelijan työmäärä
5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työmäärää.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarjolla:
YTS-opiskelijoille Hamkin kanssa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopputehtävänä on luoda oma taustajärjestelmä, joka ylläpitää tietoa Unreal-sovelluksen käyttäjistä ja muusta datasta. Käyttäjä rekisteröityy ja kirjautuu sovellukseen luomallaan nimimerkillä ja salasanalla.
Tehtävässä on otettava yhteyttä johonkin ulkoiseen MQTT-palveluun. Saatua dataa on vietävä Unreal-sovellukseen, ja sitä tulee näyttää käyttäjälle.
Lopputehtävän käyttötavan voi valita kahdesta eri vaihtoehdosta.
• Vaihtoehto 1: Sovellus on moninpeli, joten samaa sovellusta voi käyttää useampi henkilö. Kaikki käyttäjät näkevät sovelluksessa tapahtuvat muutokset samaan aikaan. Sovelluksessa voidaan kulkea esimerkiksi ensimmäisen persoonan näkökulmasta katsottuna.
• Vaihtoehto 2: Sovellus on yksinpeli, jota voi käyttää mobiilaitteella, tabletilla tai verkkoselaimella. Sovelluksen tulee hyödyntää Pixel Streaming -teknologiaa.