Verkkopeliohjelmoinnista IoT:hen (5 cr)
Code: AV00ER53-3001
General information
- Timing
- 01.03.2023 - 31.05.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Open UAS and Continuing education
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Open University of Applied Sciences
- Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
- Teachers
- Juha Ojala
- Teacher in charge
- Juha Ojala
- Groups
-
AVVIDPOS22SAvoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2022
- Course
- AV00ER53
Objective
Verkkopeliohjelmoinnista IOT:hen -opintojaksolla tutustut Node.JS-ohjelmointikieleen. Teet oman taustajärjestelmän, hyödynnät MQTT-palveluja ja yhdistät nämä Unreal Enginellä tehtyyn sovellukseen.
Opit Unreal Enginen verkkopeliohjelmoinnin perusteet ja siihen liittyvät säännöt. Tutustut myös Pixel Streaming -teknologiaan, joka mahdollistaa Unreal-sovellusten käyttämisen webselaimella sekä mobiili- ja tabletlaitteilla.
Kurssin suoritettuasi
• osaat käyttää Node.JS ohjelmointikieltä
• osaat käyttää XAMPP-serverisovellusta
• osaat käyttää MQTT-palveluja Nodella
• hallitset Unreal Engine -verkkopeliohjelmoinnin perusteet
• osaat hyödyntää Pixel Streming -teknologiaa.
Content
• Käydään läpi verkkopeliohjelmoinnin peruskäytännöt ja rakennetaan pelattava moninpeli
kahden tai useamman pelaajan välillä
• Tutkitaan, kuinka Unreal-sovelluksia käytetään webselaimella tai mobiilipuhelimella
hyödyntäen Pixel Streaming -teknologiaa
• Tutustutaan Node.JS-ohjelmointikieleen sekä XAMPP-serveriin.
• Rakennetaan oma taustajärjestelmä Node.JS-kielellä
• Hyödynnetään MQTT-ominaisuutta Nodessa IoT-datan saamisessa
• Yhdistetään Unreal Engine -sovellus taustajärjestelmään sekä tuodaan ja viedään tietoa näiden
välillä
• Manipuloidaan Unreal Engine -maailmaa IoT:stä saatavalla datalla ja lähetetään Unreal Engine
- dataa IoT-laitteisiin.
Course material
Opettajan osoittama materiaali.
Student workload
5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työmäärää.
Further information
Opintojakso on tarjolla:
YTS-opiskelijoille Hamkin kanssa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Lopputehtävänä on luoda oma taustajärjestelmä, joka ylläpitää tietoa Unreal-sovelluksen käyttäjistä ja muusta datasta. Käyttäjä rekisteröityy ja kirjautuu sovellukseen luomallaan nimimerkillä ja salasanalla.
Tehtävässä on otettava yhteyttä johonkin ulkoiseen MQTT-palveluun. Saatua dataa on vietävä Unreal-sovellukseen, ja sitä tulee näyttää käyttäjälle.
Lopputehtävän käyttötavan voi valita kahdesta eri vaihtoehdosta.
• Vaihtoehto 1: Sovellus on moninpeli, joten samaa sovellusta voi käyttää useampi henkilö. Kaikki käyttäjät näkevät sovelluksessa tapahtuvat muutokset samaan aikaan. Sovelluksessa voidaan kulkea esimerkiksi ensimmäisen persoonan näkökulmasta katsottuna.
• Vaihtoehto 2: Sovellus on yksinpeli, jota voi käyttää mobiilaitteella, tabletilla tai verkkoselaimella. Sovelluksen tulee hyödyntää Pixel Streaming -teknologiaa.