Stories start to live – literature and word art in well-being (5 cr)
Code: AV00ER39-3002
General information
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
01.09.2023 - 30.11.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Pulse, Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 10
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Degree Programme in Tourism and Service Business
- Open University of Applied Sciences
Teachers
- Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
-
VV2023-2024Optional studies 2023-2024
Objective
Osaat käyttää taidekasvatuksen ja kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä.
Osoitat perehtyneisyytesi sanataiteen ja kirjallisuuden menetelmien käyttöön.
Tunnistat kirjallisuuden ja sanataiteen tarpeet ja käyttömahdollisuudet.
Content
Mitkä ovat taidekasvatukseen ja kirjallisuudentutkimukseen liittyvät peruskäsitteet?
Miten sanataiteen ja kirjallisuuden menetelmiä käytetään?
Miten lukemista voidaan edistää ja tunnistaa sen käyttömahdollisuuksia?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla hyödynnetään mm. seuraavia teoksia:
Aerila, Juli-Anna & Kauppinen, Merja 2019. Sytytä lukukipinä. Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn.
Hokkanen, Laura 2015. Sosiaalinen kirjasto. Lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Avain.
Ilmanen, Pirkko; Kotka, Riika; Pulli, Elina & Venho, Johanna. 2019. Runomatkaopas. Harjoituksia ja työpajoja lapsille. Aviador.
Timonen, Helena 2009. Omin sanoin. Elämän ja muutoksen tarinat vankilasta vapauteen. https://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-219-221-9/urn_isbn_978-952-219-221-9.pdf (Narratiivisuutta käsittelevät luvut)
Lisäksi osallistujat saavat heti opintojakson alussa opettajan jakaman artikkeliaineiston, josta suoritetaan testi opintojakson loppuun mennessä. Testiä voi kokeilla niin monta kertaa kuin haluaa.
Yksilölliset oppimisväylät
Verkko-opintojaksolla tutustutaan luentojen ja harjoitusten avulla kirjallisuuden ja sanataiteen hyödyntämismahdollisuuksiin ja tarpeisiin. Menetelmät ovat sovellettavissa monenlaisissa työtehtävissä ja vapaa-ajan toiminnoissa. Verkkokurssi koostuu sanataideharjoituksista, narratiiivisuutta hyödyntävästä digitaalisesta tarinankerronnasta, sosiokulttuurista lukemista hyödyntävästä elämystuokion suunnittelusta sekä kirjallisuuden merkitystä esittelevästä kirjallisuudentutkimuksesta, josta suoritetaan testi.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson sosiokulttuurisen lukemisen elämysosuus on ihanteellista suorittaa omassa työyhteisössä, mutta sen voi toteuttaa myös perheenjäsenille, ystäville tai tarpeen mukaan myös itselle.
Tentit ja muut määräajat
Yksi opintojakson tehtäväosuus on tentti, jonka ajankohdan opiskelija voi itse määritellä. Tenttiaineistona on kokoelma artikkeleita, jotka käsittelevät lukuinnostamista, kirjallisuuden merkitystä kansalaistaitona, tyttöjen ja poikien välisen lukemisen eroja sekä lukukulttuurin muutoksia. Materiaali on ladattavissa opintojaksoalustalta ja se on vapaasti käytettävissä testin aikana. Testiä voi kokeilla niin monta kertaa kuin haluaa.
Opintojakson sosiokulttuurisen lukemisen -tehtävään liittyy itse- ja vertaisarviointi, minkä vuoksi tehtävä tulee toteuttaa 15.11. mennessä ja arvioida kaksi itselle arpoutunutta palautusta aikavälillä 16.11.-29.11.2023.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista. Verkkoalustalla on nähtävissä tehtäväkohtaiset arvioinnin perusteet.
Further information
Tämä on Xamk Pulsen opintojakso, johon on varattu 10 paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
Evaluation scale
1-5