Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus ja osallisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CU97-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosiaalialan koulutusohjelma

Opettaja

  • Seija Nissinen
  • Kati Vapalahti

Vastuuopettaja

Seija Nissinen

Ryhmät

  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat tavoitteellisesti, asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukien suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
Tiedät ryhmädynaamisia teorioita ja tunnistat niihin liittyviä ilmiöitä.
Osaat soveltaa sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita ja menetelmiä.
Hahmotat sosionomin asiakastyön prosessin ja ymmärrät palveluohjauksen merkityksen.
Osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittämishaasteita ohjaajana.

Sisältö

Miten asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voi tukea suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti?
Miten voit soveltaa sosiaalipedagogiikan periaatteita sosiaalialan työssä?
Mitä ovat ryhmädynaamiset ilmiöt?
Millaisia vaiheita sosiaalialan asiakasprosesseihin liittyy?
Millaisilla reflektointimenetelmillä voit kehittää omaa työtäsi ohjaajana?

Aika ja paikka

Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä Moodlen oppimistehtävät, joihin sisältyy ohjausharjoitteita. Ohjausharjoitteet tehdään todellisissa sosiaalialan työtehtävissä ja opiskelija etsii itse työelämäpaikan.

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritukseen kuuluu kontaktiopetukseen osallistuminen, tuntitehtävät, palautettava tehtävä sekä tentti. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen modululiseminaari. Tarkempi kuvaus kohdassa "Toteutuksen osien kuvaus"

Opintoja nopeuttava väylä:
Vastaavan opintojakson voi suorittaa aikaisempien toteutusten mukana.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämäkytkös: Työelämävieraat/ -vierailut sekä työelämään sovellettavat tehtävät. Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin yhteinen moduuliseminaari yhdessä työelämän edustajien kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Ks. alla kohta "Toteutuksen osien kuvaus"

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksoon kuuluu keväällä 2023 järjestettävä kansainvälisyysviikko.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu
- 3 op Sosiaalipedagogiikka ja ryhmien ohjaus: (Kati Vapalahti). Osuus koostuu luennoista ja ryhmätehtävistä, ryhmäohjausharjoitteista sekä niiden reflektoinnista. Keväällä 2022 järjestettävään kansainvälisyysviikkoon osallistuminen. Numeerisesti arvioitava kirjallinen tehtävä.
- 2 op Asiakasprosessi ja palveluohjaus (Seija Nissinen). Osuus koostuu luennoista ja tunneilla tehtävistä harjoitteista sekä oppimispäiväkirja -tehtävästä. Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin muiden opintojaksojen kanssa yhteiset simulaatio -harjoitteet lukujärjestyksen mukaisesti (pakollinen).

Lisäksi Ammatillinen vuorovaikutus -moduulin sekä työelämän edustajien kanssa toteutettava yhteinen moduuliseminaari 24.5.2023. Seminaariin osallistuminen on arvioitava suoritus eli läsnäolo pakollinen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu opintojakson eri oppimistehtäviin osallistumisesta ja numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (kaksi kirjallista tehtävää).