Research and development skills (5 cr)
Code: MO00DS25-3121
General information
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 05.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Riitta Tuikkanen
- Anna-Liisa Luova
Teacher in charge
Riitta Tuikkanen
Groups
-
MRKT21SVTourism and service business, online studies
-
MRMI21SVTourism and Service Business, online studies
Objective
Common learning outcomes (as implemented in degree programmes) 2 ECTS credits:
You know the general stages in a research and development process.
You are able to search for information in the key information environments of your own field.
You are able to read, critically evaluate and utilize the literature and research publications of your own field.
You are familiar with and able to apply the principles of research ethics and reliability.
You are able to compose a literature review based on the materials published in your field of study and your own bachelor’s thesis following the principles of scientific communication.
Degree programme specific learning outcomes for research and development methods, 3 ECTS credits
You are familiar with the current research subjects and development needs of your own field.
You are familiar with and able to apply the key development approaches and/or research methods and ethical principles of your own field.
You are able to report on a research or development process following the principles of professional and scientific communication.
Content
Content of common learning outcomes, 2 ECTS credits:
What are the phases into which a research and development process can be divided?
How do you find, read and critically evaluate the research data of your own field?
How do you write a literature review that utilizes reliable research data and is linked to your own field and bachelor’s thesis following the principles of ethical scientific communication?
Degree programme specific content, 3 ECTS credits
What are the key research subjects and development needs in your own field?
What are the development approaches and/or research methods in your own field and how do you apply them in practice based on the development needs of your own field?
How do you report a research or development process following the principles of ethical professional and scientific communication in your own field?
Opiskelumateriaali
Oppikirja: Ojasalo, K., Moilanen, T. ja Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät : uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro Oy e-kirja tai paperiversio
Muu keskeinen opintojaksoon liittyvä materiaali ja materiaalilinkit löytyvät Learn-oppimisalustalta.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen väylä:
Opintojakso jakautuu 4 op:n tutkimusosaamisen osuuteen ja 1 op:n tieteellisen viestinnän osuuteen. Tutkimusosaamisen osuus sisältää kontaktitapaamisia, yksilötyöskentelyä ja keskusteluihin osallistumista verkko-oppimisalustalla sekä tehtävien tekemistä. Tieteellisen viestinnän osuus koostuu materiaaleihin perehtymisestä ja kirjallisuuskatsauksen tekemisestä.
Opetus toteutetaan verkko-opetuksena. Opintoihin liittyy Teamsilla toteutettavia kontaktitapaamisia.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkossa tapahtuvaan toimintaan ja opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista määräajassa.
Opintoja nopeuttava väylä:
Voit sopia nopeutetusta suoritustavasta opettajien kanssa. Ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan Riitta Tuikkaseen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson vastuuopettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetyöaiheita työelämästä.
Tentit ja muut määräajat
Ei aikatauluun sidottuja tenttejä. Tehtävät tulee olla suoritettu opintojakson päättymiseen mennessä. Jatkoajasta lopputehtävän osalta voi keskustella opettajan kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135h, josta tutkimus- ja kehittämisosaamisen perusteet 108h ja Tieteellinen viestintä 27 h.
Opiskelu koostuu seuraavista asioista:
- 5 h kontaktitapaamiset Teamsissa. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvollisuutta opintojakson kontaktitapaamisissa, mutta tutustu tapaamisten tallenteisiin.
- Tutkivan työskentelyn prosessi ja oman opinnäytetyön hahmottelua (10 h)
- Opinnäytetyön tarkoitus, tavoite ja tietoperusta (25h)
- Tiedonhankinta ja raportointi (27 h)
- Opinnäytetyön toteutus_kvali ja kvanti tutkimus (25)
- Opinnäytetyön toteutus_kehittämisen menetelmiä (2
- Eettisyys ja luotettavuus (16 h)
- Tulokset, johtopäätökset ja pohdinta (7 h)
Toteutuksen osien kuvaus
Tutkivan työskentelyn prosessi ja oman opinnäytetyön hahmottelua
Opinnäytetyön tarkoitus, tavoite ja tietoperusta
Tiedonhankinta ja raportointi
Opinnäytetyön toteutus_kvali ja kvanti tutkimus
Opinnäytetyön toteutus_kehittämisen menetelmiä
Eettisyys ja luotettavuus
Tulokset, johtopäätökset ja pohdinta
Opintojaksolla on opiskelua ohjaavia keskustelutehtäviä ja opetusvideoihin ja materiaaleihin perehtymistä sekä tutkimusetiikkaan liittyvä verkkotentti. Isoimpina tehtävinä teet kirjallisuuskatsaustehtävän ja lopputehtävänä ensimmäisen version opinnäytetyösi suunnitelmasta, jota sitten jatkat opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa. Suunnitelman voit palauttaa opintojakson virallisen päättymisen jälkeen, saman lukukauden aikana. Silloin kun suunnitelma on opinnäytetyöprosessissasi ajankohtainen ja haluat sille opettajan palautetta.
Further information
Opintojaksolla tutkimus- ja kehittämistyötä tarkastellaan matkailu- ja ravitsemisalan näkökulmasta. Opintojakson aikana aloitat restonomi AMK opinnäytetyösi ideoinnin ja suunnittelun.
Opintojakso tukee opinnäytetyöprosessin etenemistä. Opintojakso kannattaa siten ajoittaa siten, että aloitat samaan aikaan tai ainakin samalla lukukaudella opinnäytetyön ideoinnin ja suunnittelun.
Opintojaksolla on yksilötehtäviä ja toisten opiskelijoiden tehtävien kommentointia. Tehtävien palautus jakautuu opintojakson eri vaiheisiin. Opintojaksolla on Teamsilla toteutettuja kontaktitapaamisia, joihin voit halutessasi osallistua, opintojakso on mahdollista toteuttaa täysin verkon välityksellä. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvollisuutta opintojakson kontaktitapaamisissa
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Osaat
- käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistoiminnan ammattikäsitteitä
- arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmä ja tekniikat ja perustella valintaasi
- soveltaa kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita
Opintojakso sisältää tehtäviä, joista osa arvioidaan hyväksytty-täydennettävä ja lopputehtävä arvioidaan 0-5. Opintojakso kokonaisuudessaan arvioidaan 0-.5. Tehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa. Hylättyä tehtävää on mahdollista uusia kahdesti. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti lopputehtävän perusteella.
Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle viikon kuluessa opintojakson alkamista. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.
Opintojakson arvosanan korotus on mahdollista yhden kerran. Korotus tapahtuu kokonaisuutena yksilötentillä.