Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: WM00EJ59-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.08.2023 - 01.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.09.2023 - 17.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalouden koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Degree Programme in Wellbeing Management
- Vastuuopettaja
- Mia Silvenius
- Ryhmät
-
VOMITO23SMatkailu, vaihto-opiskelijat
-
WMMI23SVMWellbeing Management, verkkopainotteinen monimuotototeutus
-
VOMIIB23SInternational Business, vaihto-opiskelijat
- Opintojakso
- WM00EJ59
Tavoitteet
Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Osaat analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat määritellä asiakaskokemuksen syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa niitä käytännössä.
Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Osaat kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin osa-alueet ja sen tavoitteet ja tehtävät.
Osaat suunnitella perustellut markkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden brändin elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Sisältö
Millaisia kuluttajat, yritykset ja organisaatiot ovat asiakkaina?
Millaisia ovat venäläiset toimintatavat ja toimintakulttuuri alallasi?
Mistä asiakaskokemus muodostuu ja miten siitä hankitaan tietoa?
Miten asiakassuhteita rakennetaan, ylläpidetään ja kehitetään?
Mitä ovat hyvän asiakaspalvelun osatekijät?
Mikä on asiakaslähtöisen markkinoinnin ja suhdemarkkinointiajattelun tavoite ja merkitys organisaation toiminnassa?
Miten asiakkaan ostokäyttäytyminen ja segmentointi huomioidaan tavoitteita ja kohderyhmiä määritettäessä?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Arviointi
a) Osaat käyttää johdonmukaisesti asiakastyöskentelyyn ja markkinoinnin peruskäsitteitä.
b) Osaat etsiä tietoa keskeisistä tietolähteistä.
c) Osaat hahmottaa markkinoinnin kokonaisuuden: kilpailukeinot, tavoitteet, toimintaympäristön ja verkostot.
e) Osaat soveltaa keskeisiä markkinoinnin perustoimintamalleja ja menetelmiä.
Opiskelumateriaali
Kotler, P. Armstrong, G. Harris, L. Piercy, N. 2021. Principles of Marketing. Pearson
All course sections and related materials and assignments are available as soon as the course opens.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Work week-based learning path:
You participate in teaching and guidance according to the work schedule. Your studies are rhythmic according to group meetings and independent learning tasks according to the work schedule.
If you have previous knowledge related to the subject, you can credit the course with corresponding work experience or studies, either in whole or in part (proof of knowledge, if there is no certificate). In partial credit reading, you complete the areas that have not been credit as independent study.
TKI ja työelämäyhteistyö
Visiting lecturers, and experts in this field.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
The course contains both individual assignments as well as group work assignments. The schedule of the assignments will be announced in Learn.
Opiskelijan työmäärä
The scope of the course is 5 credits: 1 cr = 27 working hours, this course requires approximately 135 working hours.
Toteutuksen osien kuvaus
The course consists of three sections, each with relevant material, literature, articles and videos. Learning and revision tasks are included in every section.
Lisätietoja opiskelijoille
The course starts on September 4, 2023, when you can log in to the course platform.
The course is completed entirely online (Xamk Learn) and according to the schedule provided.
The platform of the course contains Video Lectures, assignments and most of the necessary materials.The assignments are multiple-choice exams, discussion assignments and analysis assignments. This course includes also appr. 5-7 meetings online (Teams)
Teacher: Mia Silvenius, mia.silvenius@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Both individual assignments and group assignments are evaluated.
The basis for evaluation is:
Students can
- use professional vocabulary systematically
- look for information in the key information sources of the field
- identify interrelated tasks
- use the key models, methods and techniques of the professional field
- work as team members in a goal-oriented way
Assessment criteria equals to grade 3.