Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisten palvelujen kehittäminen ja markkinointi (10 op)

Toteutuksen tunnus: WM00EJ73-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

  • Mikkelin kampus
  • E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Degree Programme in Wellbeing Management

Opettaja

  • Heli Juntunen
  • Lauri Kolomainen

Vastuuopettaja

Heli Juntunen

Ryhmät

  • HJMI22SP
    Hyvinvointiliiketoiminnan johtaminen
  • 29.11.2023 10:00 - 12:00, Käyttäjälähtöisten palvelujen kehittäminen ja markkinointi WM00EJ73-3002
  • 30.11.2023 10:00 - 12:00, Käyttäjälähtöisten palvelujen kehittäminen ja markkinointi WM00EJ73-3002
  • 13.12.2023 10:00 - 12:00, Käyttäjälähtöisten palvelujen kehittäminen ja markkinointi WM00EJ73-3002
  • 14.12.2023 10:00 - 12:00, Käyttäjälähtöisten palvelujen kehittäminen ja markkinointi WM00EJ73-3002

Tavoitteet

Ymmärrät miten yksilön hyvinvointia mitataan ja arvioidaan.
Osaat toteuttaa yksilön hyvinvoinnin mittauksia eri menetelmillä.
Osaat kehittää nykyisiä ja uusia palveluja vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti ja ottaa huomioon palvelujen digitalisoinnin tuomat mahdollisuudet.
Osaat käyttää palvelumuotoilun ja tuotteistamisen keskeisiä menetelmiä.
Osaat valita ja soveltaa vuorovaikutteisia kehittämismenetelmiä ja malleja käytännössä.
Osaat työskennellä kehittämistiimin jäsenenä.
Osaat hyödyntää markkinoinnin keinoja ja menetelmiä palvelutuotteen markkinoille tuomisessa.

Sisältö

Miten yksilön hyvinvointia mitataan ja arvioidaan?
Miten hyvinvointia voidaan mitata subjektiivisin ja objektiivisin menetelmin?
Mitä hyvinvoinnin mittausmenetelmiä on Active Life Lab -ympäristössä ja kuinka Active Life Lab -ympäristössä voidaan mitata hyvinvointia?
Miten palvelutarjoomaa arvioidaan, uudistetaan ja kehitetään digitaalisessa toiminta- ja kilpailuympäristössä?
Miten palveluja kehitetään käyttäjälähtöisesti ja vuorovaikutteisesti?
Miten pelillistämisen avulla voidaan edistää käyttäjien motivaatiota, sitoutumista ja osallistumista?
Mitä ovat palvelumuotoilun peruskäsitteet, tavoitteet ja menetelmät?
Mitä ovat palvelujen tuotteistamisen keinot?
Miten palvelutuotteita brändätään ja viedään markkinoille?

Opiskelumateriaali

Learniin linkitetty aineisto ja
palvelutarjooman kehittämisen osalta lisäksi:
-Tuulaniemi. Palvelumuotoilu. Talentum 2011.
-Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent 2019

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy sekä tenttejä että työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.

Opiskelijan työmäärä

10 op = 270 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on kaksi opettajaa. Lauri Kolomainen, jonka vastuualueena on yksilön hyvinvoinnin mittaaminen ja Heli Juntunen, jonka vastuulla on palvelutarjooman kehittäminen käyttäjälähtöisesti palvelumuotoilun keinoin -osa-alue.

Arviointiasteikko

1-5