Skip to main content

Professional Swedish (5 cr)

Code: KY00DS46-3149

General information


Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

40 - 100

Degree programmes

  • Degree Programme in Bioproduct Design
  • Degree Programme in Fashion and Costume Design
  • Degree Programme in Game Design
  • Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design

Teachers

  • Päivi Korhonen
  • Marja-Liisa Siren-Huhtinen

Groups

  • BTMKV22KP
    Bioproduct design, full-time studies
  • SKKV21SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
  • MPKV22KP
    Fashion and costume design, full-time studies
  • GDKV23KM
    Game design, part-time studies
  • 02.10.2023 09:00 - 10:00, Vapaaehtoinen harkkatunti: Ammattiruotsi
  • 09.10.2023 09:00 - 10:00, Vapaaehtoinen harkkatunti: Ammattiruotsi
  • 16.10.2023 09:00 - 10:00, Vapaaehtoinen harkkatunti: Ammattiruotsi
  • 30.10.2023 09:00 - 10:00, Vapaaehtoinen harkkatunti: Ammattiruotsi
  • 06.11.2023 08:15 - 10:00, Ammattiruotsi KY00DS46-3149
  • 13.11.2023 08:15 - 10:00, Ammattiruotsi KY00DS46-3149
  • 20.11.2023 08:15 - 10:00, Ammattiruotsi KY00DS46-3149
  • 27.11.2023 08:15 - 10:00, Ammattiruotsi KY00DS46-3149
  • 04.12.2023 08:15 - 09:15, Tentti: Ammattiruotsi KY00DS46-3149

Objective

You are able to communicate in spoken and written situations in your own field.
You are familiar with the terminology of your field and able to communicate in Swedish in professional situations.

The objectives are based on the Common European Framework of Languages, level B1 and Government Decree 1129/2014.

After completing the course with the grade of 3, you are able to:
- understand clear standard and work-related speech.
- use basic structures reasonably well both in spoken and written situations.
- speak relatively fluently so that occasional mistakes in pronunciation or prosody do not lead to misunderstanding.
- describe your education and work experience for example when applying for a job.
- describe and discuss key issues of your professional field (eg. the operation, products, processes or services of companies and/or organizations).

Content

How do you use Swedish vocabulary related to education, work environment and workplace duties?
How do you use Swedish in different communicative situations of working life, for example in emails, telephoning and meetings?
How do you use the basic professional vocabulary required in your field and operational environment?

Opiskelumateriaali

Räätälöity.
kaikille aloille yhteinen osio verkkototeutuksena ja alakohtaisesti räätälöity materiaali ja harjoitukset (3 kokoontumiskertaa).

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä on kulttuurialan yhteinen Ammattiruotsin toteutus, ensi sijassa ryhmille BTMKV23KP, MPKV22KP, SKKV21SP ja GDKV23KM, mutta myös muille kulttuurialan opiskelijoille.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämän viestintätilanteita.

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

5 op.x 27 t.=135 t. opiskelijan itsenäistä työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

4 kaikille aloille yhteistä teemaa
+ alakohtaiset materiaalit ja harjoitukset (suulliset ja kirjalliset)

Further information

Opintojakson opettajat:
marja-liisa.siren-huhtinen@xamk.fi
paivi.korhonen@xamk.fi

Alakohtaisessa työskentelyssä ns. pajaruotsit autenttisissa oppimiympäristöissä.(koulun tilat/yritysymristö)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Kirjallinen tentti (AS 1-5)
Oman alan suullinen näyttö/esitys (pajaruotsi) (AS 1-5)
Aikataulun mukaisesti palautettavat tehtävät (arviointi: hyväksytty/hylätty/täydennettävä tai 1-5 tehtävästä riippuen)

Qualifications

If you have been instructed to participate in the Intensive course in Swedish, you must complete it or independently acquire the equivalent knowledge and skills before you can participate in this course.