Evidence-based practice and health information management (5 cr)
Code: MIE0EI23-3003
General information
Enrollment
21.08.2023 - 10.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Mental Health Nursing
Teachers
- Katri Rissanen
Teacher in charge
Katri Rissanen
Groups
-
MIEKT23SYMental health care, master studies
- 25.08.2023 09:00 - 15:30, Mitä näyttöön perustuva toiminta on?
- 07.09.2023 09:00 - 15:30, Tiedolla johtaminen: Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen MIE0EI23-3003
- 22.09.2023 09:00 - 15:30, Tiedon haku: Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen MIE0EI23-3003
- 03.11.2023 09:00 - 15:30, Seminaari (pakollinen): Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen MIE0EI23-3003
Objective
• You understand the role of the nursing management in the development and promote of evidence based practice.
• You are able to examine the factors hindering the development of evidence based practice.
• You are able to implement evidence based practice.
• You are able to ensure evidence based practice.
• You are able to assess the implementation and results of evidence based practice.
Content
• What is the role of the nursing manager in development and promoting of evidence practice?
• What are the factors inhibiting the development of evidence based practice?
• How do you implement evidence based practice?
• How do you assess the implementation and results of evidence based practice?
• How do you use information in decision making and management?
Opiskelumateriaali
Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Opintojakson alussa esitettävä ajankohtainen materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Lukujärjestyksen mukaiseen kontakti- ja seminaariopetukseen osallistuminen.
Itsenäisesti kirjallisten tehtävien tekeminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Erittely learnissa
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva hoitotyö -videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.
Arviointikriteerit learnissa.