Käyttötekniikka ja konevahdinpito 2 (1 op)
Toteutuksen tunnus: MI00DR47-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.11.2022 - 18.11.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
30.01.2023 - 26.02.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Logistiikan ja merenkulun koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 40
- Koulutus
- Merenkulun koulutus, insinööri
- Opettajat
- Roopertti Tikkanen
- Vastuuopettaja
- Roopertti Tikkanen
- Ryhmät
-
MIKT22SPMerenkulun insinööri, päivätoteutus
- Opintojakso
- MI00DR47
Tavoitteet
Tieto, ymmärrys ja taito:
- turvallisen konevahdin ylläpito konevahtipäällikkönä
Sisältö
- kattava tieto konevahtipäällikön tehtävistä ja rutiineista, sisältäen vahdin vastaanoton, käytönvalvonnan, päiväkirjojen sekä koneistolokien täytön, ylläpidon ja lukemien merkityksen sekä vahdin luovutuksen
- laivan kaikkien sisäisten kommunikointivälineiden käyttö
- turvallisuus ja hätätilannetoimenpiteet; kaikkien koneistojärjestelmien tilanmuutokset ja käsi- tai automaattiohjaukseen siirtyminen
- valvottavat varotoimenpiteet vahdin aikana ja välittömät toimenpiteet onnettomuuden tai tulipalon sattuessa, erityinen huomio öljy- ja polttoainejärjestelmissä
- polttoaine-, voiteluöljy-, painolasti ja muiden pumppausjärjestelmien käyttö ja niiden ohjausjärjestelmät
Opiskelumateriaali
Opettajan antama opiskelumateriaali Learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Toteutus monimuoto-opetuksena OPS-suunnitelman mukaan. Tämä väylä edellyttää vahtiperämiehentutkintoa tai vahtiperämiehen pätevyyskirjaa, vahtikonemestarintutkintoa tai vahtikonemestarin pätevyyskirjaa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Keskustelu opettajan kanssa ja tarvittaessa HOPS-suunnittelu yhdessä opintovastaavan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei sisälly TKI- ja työelämäyhteistyötä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kaikista tenteistä on sovittava opettajan kanssa ennen tenttiin ilmoittautumista ja uusintatentit on suoritettava tutkintosäännön mukaisessa aikataulussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen simulaattorikoulutusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti ja/tai mahdolliset arviointiin vaikuttavat harjoitustehtävät sovitaan opintojakson johdantoluennolla.
Esitietovaatimukset
- Käyttötekniikka ja konevahdinpito 1
- Laivakoneistot 1
Arviointi
Opiskelija osaa
- hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
- käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
- soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
- toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
Lisäksi arvioinnissa käytetään STCW-säännöstön taulukossa A-III/1 sarakkeen 4 mukaisia osaamisen arvioinnin kriteerejä:
- vahdinpito ja vahdinvaihto suoritetaan hyväksyttyjen periaatteiden ja menetelmien mukaisesti
- koneistojen ja järjestelmien käytönvalvonnan taajuus sekä laajuus vastaa valmistajien suosituksia, hyväksyttyjä periaatteita ja menetelmiä sekä sisältää konevahdinpidon yleiset valvontatoimenpiteet
- kirjanpitoa aluksen ohjailusta ja laitteistoihin liittyvistä toimenpiteistä ylläpidetään oikeaoppisesti
- kommunikaation ja viestinnän suorittaminen, vastaanotto on tarkkaa ja huolellista jatkuvasti, sekä tallentaminen on täydellistä ja vastaa pysyväissäädöksiä
- pää- ja apukoneistojen käytön toimenpiteet suunnitellaan ja toteutetaan alus-, työ- ja ympäristöturvallisesti käyttöohjeiden, sääntöjen ja toimintapojen mukaisesti. huomioiden
- koneistojen toiminnan poikkeavuudet tunnistetaan
- koneistojen sekä järjestelmien nettoteho sekä toiminta vastaa jatkuvasti vaatimuksia ja komentosillan ohjeita nopeuden ja suunnan suhteen
- koneistojen toimintahäiriöt tunnistetaan ja toimenpiteet toteutetaan aluksen turvallisuus ja olosuhteet huomioiden
- viestien lähetys ja vastaanotto on yhdenukaisesisti onnistunutta