Siirry suoraan sisältöön

Taide- ja luontolähtöiset menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00EQ90-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Laura Hokkanen

Vastuuopettaja

Laura Hokkanen

Ryhmät

  • YPMI23KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)

Tavoitteet

Osaat käyttää taidekasvatukseen ja luontolähtöiseen toimintaan liittyviä peruskäsitteitä.
Osoitat perehtyneisyytesi taide- ja luontolähtöisten menetelmien käyttöön sekä niiden merkitykseen hyvinvoinnin osana.
Tunnistat taidekasvatuksen ja ja luontolähtöisten menetelmien käyttömahdollisuudet ohjaustyössä.

Sisältö

Mitkä ovat taidekasvatukseen ja luontolähtöiseen toimintaan liittyvät peruskäsitteet?
Miten luonto- ja taidelähtöisillä menetelmillä voidaan tukea hyvinvointia?
Miten taide- ja luontolähtöisiä menetelmiä käytetään?
Miten taidekasvatusta ja luontolähtöisiä menetelmiä käytetään yksilöiden ja ryhmien ohjaustyössä?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia teoksia:
Ihmisen huoltokirja. Hyvinvointia taiteesta, kulttuurista ja luonnosta. https://www.theseus.fi/handle/10024/475407

Luontolähtöiset hyvinvointipalvelut - Opas asiakastyöhön ja palveluiden kehittämiseen://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/81448/URNISBN9789515884305.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Laitinen, L. 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan luontolähtöisen toiminnan ja taidekasvatuksen muotoja, kuten sanataidetta, kulttuuriperintökasvatusta, ympäristötaidetta, valokuvausta, taide-elämyksen käsikirjoittamista ja luontosuhteen rakentamista luovien menetelmien avulla. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista ja oppimistehtävistä. Opintojaksolta toteutetaan ohjausharjoitus sekä osallistutaan Nuorisokeskus Anjalan leiripäiviin 3.-4.4.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan pienimuotoinen ohjausharjoitus kirjastossa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Nuorisokeskus Anjalan leiripäivät 3.-4.4.
Ympäristötaidekokeilun esittely viikolla 17.
Digitarinan toteutus viikolle 17 mennessä.

Opiskelijan työmäärä

1op vastaa 27h työmäärää.

Toteutuksen osien kuvaus

Työviikkopohjainen toteutus jakaantuu seuraavasti: Osallistuminen lähiopetukseen 2op, kritiikin tuottaminen 0,5 op, ympäristötaidekokeilu1op, ohjaustuokio 0,5 op ja digitarina 1 op.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä