Skip to main content

Research and development skills (5 cr)

Code: MO00DS25-3141

General information


Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Emmi Turtiainen
  • Katja Komonen

Teacher in charge

Katja Komonen

Groups

  • YPKV22KM
    Civic activities and youth work, part-time studies

Objective

Common learning outcomes (as implemented in degree programmes) 2 ECTS credits:

You know the general stages in a research and development process.
You are able to search for information in the key information environments of your own field.
You are able to read, critically evaluate and utilize the literature and research publications of your own field.
You are familiar with and able to apply the principles of research ethics and reliability.
You are able to compose a literature review based on the materials published in your field of study and your own bachelor’s thesis following the principles of scientific communication.

Degree programme specific learning outcomes for research and development methods, 3 ECTS credits

You are familiar with the current research subjects and development needs of your own field.
You are familiar with and able to apply the key development approaches and/or research methods and ethical principles of your own field.
You are able to report on a research or development process following the principles of professional and scientific communication.

Content

Content of common learning outcomes, 2 ECTS credits:

What are the phases into which a research and development process can be divided?
How do you find, read and critically evaluate the research data of your own field?
How do you write a literature review that utilizes reliable research data and is linked to your own field and bachelor’s thesis following the principles of ethical scientific communication?

Degree programme specific content, 3 ECTS credits

What are the key research subjects and development needs in your own field?
What are the development approaches and/or research methods in your own field and how do you apply them in practice based on the development needs of your own field?
How do you report a research or development process following the principles of ethical professional and scientific communication in your own field?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on käytössä Learn-alusta. Se on yhteinen tutkimusosaamisen ja tieteellisen viestinnän osioille. Työviikkopohjaisen väylän opiskelumateriaali ilmoitetaan kyseisellä Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Opiskelumateriaali sisältää tutkimusmentelmäkirjallisuutta. Lisäksi opintojakson opiskelumateriaalina toimii opiskelijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä tutkimuskirjallisuus, jota opiskelija hakee itsenäisen tiedonhaun kautta. Vinkkejä tiedonhakuun annetaan opintojakson aikana.

Opintoja nopeuttavan väylän opiskelumateriaali ilmoitetaan kirjallisen tehtävänannon yhteydessä.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso jakautuu 4 op:n tutkimusosaamisen osuuteen ja 1 op:n tieteellisen viestinnän osuuteen.

Työviikkopohjainen väylä:

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.

Tutkimusosaamisen osuuden työviikkopohjainen väylä koostuu lähiopetuksesta ja itsenäisestä työskentelystä. Lähiopetus koostuu luennoista ja tuntiharjoitteista. Itsenäinen työskentely pitää sisällään omaan opinnäytetyöhön / muuhun opiskelijaa kiinnostavaan teemaan liittyvän, noin 8-10 sivun laajuisen teoreettisen viitekehyksen laatimisen sekä lyhyen ennakkotehtävän, joka tehdään opintojakson aloituskerralle.

Opintojakson aikana tehdään seuraavat suoritukset:
- Tutkimusprosessiin orientoiva ennakkotehtävä aloituskerralle (2-3 sivua)
- Oman opinnäytetyön teoreettinen viitekehys (8-10 sivua)

Tieteellisen viestinnän osuus koostuu lähiopetuksesta sekä tehtävistä. Tehtäviä on 4 tai 5 ja ne ovat pienimuotoisia harjoitteita.

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti opettajilta saatavilla oppimistehtävillä / harjoituksilla. Tieteellisen viestinnän osalta ota tällöin yhteyttä Markus Hamuseen, tutkimusosaamisen osalta Katja Komoseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kiinnittyy vahvasti opiskelijan omaan opinnäytetyöhön. Amk-opinnäytetyö on työelämälähtöinen, joten työelämäyhteistyö rakentuu opinnäytetyöhön liittyvän työelämätahon kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso alkaa 11.1.2023 ja päättyy 15.10.2023. Tällöin kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen väylä:

Tutkimusosaamisen osuus (108 h) koostuu seuraavista asioista:
- 32 h lähiopetusta
- 76 h itsenäistä työskentelyä (ennakkotehtävä ja oman opinnäytetyön teoreettinen viitekehys)

Opintoja nopeuttava väylä:
135h itsenäistä työskentelyä

Further information

Opintojakso tukee opinnäytetyöprosessin käynnistymistä ja oman opinnäytetyön tekemistä. Opintojakso on siten tarpeen ajoittaa käynnistymään samaan aikaan Opinnäytetyön ideointi- ja suunnittelu-opintojakson kanssa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Tutkimusosaamisen osuus arvioidaan 1-5. Hyväksytty suorittaminen edellyttää
- aktiivista osallistumista lähiopetukseen (50% läsnäolovelvollisuus) sekä
- opintojakson aloituskerralle laadittavan pienen ennakkotehtävän (noin 2-3 sivua) hyväksyttyä laatimista sekä
- oman opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen (noin 8-10 sivua) hyväksyttyä laatimista

Tieteellisen viestinnän osasuoritus arvioidaan hyväksytty-hylätty.

Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy siten tutkimusosaamisen osasuorituksen arvosanasta. Kokonaisarvosanan saannin edellytyksenä on kuitenkin tieteellisen viestinnän tehtävien suorittaminen ajallaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytysti laadittuja oppimistehtäviä ja niiden palauttamista annetussa aikataulussa