Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö (5 op)
Toteutuksen tunnus: VV00ES20-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 10.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Opettaja
- Merja Mäkelä
- Kirsi Hovikorpi
Vastuuopettaja
Merja Mäkelä
Ryhmät
-
ENKT20SPEnergiatekniikka, päivätoteutus
-
ENKT21KMEnergiatekniikka, monimuoto
- 04.09.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 07.09.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 11.09.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 14.09.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 27.09.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 28.09.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 04.10.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 05.10.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 02.11.2023 17:00 - 20:15, Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
- 08.11.2023 17:00 - 20:15, KOE: Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttö VV00ES20-3002
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
* kuvata massa- ja paperiteollisuuden perusprosessien toiminnan
* luetella merkittävimmät energian tuottajat ja kuluttajat sellu- ja paperitehtaassa
* selostaa täydentävien biotuotteiden tuotantomekanismit sivuvirroista
* analysoida tuotannon energiatehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä
* analysoida metsäteollisuuden roolia Suomen bioenergian tuotannossa.
Sisältö
Miten paperi- ja kartonkikoneilla saadaan tuotetuksi paperia tai kartonkia sekä sellutehtaassa sellua ja energiaa?
Missä sellutehtaan ja paperitehtaan osaprosesseissa tuotetaan runsaasti lämpöä ja missä sitä kulutetaan?
Mitä kiinnostavia aineita saadaan tuotannon sivuvirroista ja miten niistä saadaan uusia biotuotteita?
Miten energiatehokkuutta voidaan parantaa kone- ja automaatioteknisin menetelmin?
Miten massa- ja paperiteollisuudessa otetaan huomioon tuotannon ympäristövaikutukset?
Opiskelumateriaali
1. Learn-materiaali.
2. Häggblom-Ahnger, U., Komulainen, P., Paperin ja kartongin valmistus, Gummerus, Jyväskylä 2003, 290 s.
3. Learning Environment for Papermaking and Automation, KnowPap, Prowledge, Espoo Finland, 2015.
4. Seppälä, M. (toim.), Paperimassan valmistus, Gummerus, Saarijärvi 2002, 196 s.
5. Learning Environment for Chemical Pulping and Automation, KnowPulp, Prowledge 2015, Espoo Finland.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritettuasi osaat
* kuvata massa- ja paperiteollisuuden perusprosessien toiminnan
* luetella merkittävimmät energian tuottajat ja kuluttajat sellu- ja paperitehtaassa
* selostaa täydentävien biotuotteiden tuotantomekanismit sivuvirroista
* analysoida tuotannon energiatehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä
* analysoida metsäteollisuuden roolia Suomen bioenergian tuotannossa.
Miten paperi- ja kartonkikoneilla saadaan tuotetuksi paperia tai kartonkia sekä sellutehtaassa sellua ja energiaa?
Missä sellutehtaan ja paperitehtaan osaprosesseissa tuotetaan runsaasti lämpöä ja missä sitä kulutetaan?
Mitä kiinnostavia aineita saadaan tuotannon sivuvirroista ja miten niistä saadaan uusia biotuotteita?
Miten energiatehokkuutta voidaan parantaa kone- ja automaatioteknisin menetelmin?
Miten massa- ja paperiteollisuudessa otetaan huomioon tuotannon ympäristövaikutukset?
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tentti ja työelämäprojekti.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tentti ja projektityö.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä TKI-työtä.
Opiskelijan työmäärä
* Online-luentoja verkossa iltaisin 48 h
* Projekti- ja harjoitustöitä 54 h
* Muuta omatoimista opiskelua 33 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (60 %) ja projektityö (40 %), molemmista hyväksytty.