Siirry suoraan sisältöön

Rakentamistalous (5 op)

Toteutuksen tunnus: RA00CQ06-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan koulutus

Opettaja

  • Anu Kuusela

Vastuuopettaja

Anu Kuusela

Ryhmät

  • RAKT23KM
    Rakennustekniikka, monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
Tarkastella rakentamisen kustannusten aiheutumista
Ymmärtää tarjousprosessin kulun
Laatia rakennusosan määräluettelon ja kustannuslaskelman ja arvioida koko hankkeen kustannusjakaumaa.
Peilata rakentamisen kustannuksia hankkeen elinkaarikustannuksiin

Sisältö

Rakennushankkeen kustannusten syntyminen, aiheutuminen ja käsitteet
Hankkeen taloudellinen hallinta hankkeen eri vaiheissa
Määrälaskenta
Hinnoittelu, tarjous
Kustannusarvioinnin ohjelmistot
Elinkaarikustannukset

Opiskelumateriaali

Ensimmäisen opintovuoden rakennussuunnittelun harjoituksesi (pientalo).
Learn aineisto. Lisäksi etsit kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti oppimistasi ja osaamistasi tukevaa aineistoa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

Opintojaksolla ei ole tarjolla työhön integroitua väylää.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle ei ole sovittuna TKI tai työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuden avautuessa sitä voidaan hyödyntää.

Tentit ja muut määräajat

Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson päättymiseen mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia, joka jakautuu ennakkokäsityksen luomisen (itsenäinen työskentely), yhteisen käsityksen rakentamisen (lähiopetus) sekä harjoitusten ja tiedonhankinnan (itsenäinen työskentely) kesken.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Käsitteet ja liiketoiminnan perusteet
2. Vastuullisuus
3. Rakentamiskustannukset -mistä ne syntyvät?
4. Tarjouspyyntö ja tarjous
5. Yksikköhinnan ja määrälaskennan perusteet
6. Vihreä siirtymä
7. Rakentamistalouden ajankohtaiset ilmiöt tai muut opintojakson aikana esille nousseet opiskelijoita kiinnostava aiheet

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin käydään läpi opintojakson sisältö, tavoitteet, arviointi sekä päättymisaika, jonka jälkeen osaamisen näyttöjä ei enää oteta vastaan. Opintojaksolla on 75 prosentin läsnäolovelvollisuus lähiopetuksessa.

Opintojaksolla tarvitset Excel tai muun vastaavan taulukkolaskentaohjelman perustaidot.

Opintojakson alussa kuvaat ennakkotehtävän avulla käsityksesi sellaisena, kuin se on ja opintojakson lopussa reflektoit oppimistasi samojen kysymysten avulla. Itsearviointi on oleellinen osa osaamisen arviointia tällä opintojaksolla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu harjoituksien tuloksista sekä itse tehtävän osaamisen arvioinnin ja opettajan tekemän arvioinnin kokonaisuudesta. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota osaamisen osoittamisen oikea-aikaisuuteen ja harjoitusten palauttamisen määräaikojen noudattamisella on vaikutusta arvioitiin.

Arviointi tehdään kokonaisosaamisen näyttösi perusteella, joten palautat jokaisen tehtävän. Ollessasi poissa yhteisen käsityksen luomisesta, annat korvaavan osaamisen näytön osaamisen osoittamisen ohjeen avulla.

Osaaminen opintojen alkuvaiheessa
• tiedollinen osaaminen
• taidollinen osaaminen
• tiedonhaku, tehtäväkokonaisuuksien hallitseminen, kustannusrakenteen hahmottaminen ja vastuullisuus

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti