Peliohjelmoijan fysiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00ED12-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Tiina Kettunen
- Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Teemu Saarelainen
Ryhmät
-
POKT23SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- 06.09.2024 08:15 - 12:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 13.09.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 20.09.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 27.09.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 04.10.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 11.10.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 18.10.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 01.11.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 08.11.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 15.11.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 22.11.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 29.11.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
- 13.12.2024 12:30 - 16:00, Peliohjelmoijan fysiikka PO00ED12-3004
Tavoitteet
Osaat muodostaa ja ratkaista fysiikan suureyhtälöitä kiinteän ja muotoaan muuttavan kappaleen liikeradoista.
Osaat käyttää liikemäärää ja liikemäärämomenttia kappaleiden törmäyksien aiheuttamissa liikkeiden tarkastelussa.
Osaat laskea kappaleiden painopisteitä.
Osaat mallintaa diskreetin ajan avulla mekaniikan tilanteita.
Sisältö
Miten heittoliikkeeseen, lentoratoihin, voimien vuorovaikutuksiin, tasapainoon, kappaleiden törmäyksiin, ympyräliikkeeseen, kiinteän kappaleen pyörimisliikkeeseen ja muuttuvien voimien dynamiikkaan liittyviä suureyhtälöitä muodostetaan ja ratkaistaan?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?
Opiskelumateriaali
Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille myös kurssin Learn-alustalla ja/tai Teams-kanavalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähi- ja/tai etätyöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla käytetään tämän hetken suosituimpia pelimoottoreita ja ohjelmointikieliä, joilla toteutetaan pieniä tehtäviä ja yksinkertaisia fysiikkamalleja. Näitä voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa peliprojekteissa ja simulaatioissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Mahdollisen tentin ajankohta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan myös opintojakson Teams-kanavalla.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135h, josta noin 55h ohjattua työskentelyä ja 80h itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien teko, harjoitustyöt.