Pelisuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00DN60-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Niina Mässeli
Vastuuopettaja
Niina Mässeli
Ryhmät
-
POKT23SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- 14.01.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 21.01.2025 12:45 - 16:15, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 28.01.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 04.02.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 11.02.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 18.02.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 04.03.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 11.03.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 18.03.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 25.03.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 01.04.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 08.04.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 15.04.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 22.04.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
- 29.04.2025 12:15 - 15:45, Pelisuunnittelu PO00DN60-3007
Tavoitteet
Ymmärrät ja osaat hyödyntää työskentelyssäsi pelisuunnittelun erilaisia teorioita ja käytäntöjä.
Osaat suunnitella käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä ja huomioida käyttäjäkokemuksen suunnitelmissasi.
Tunnistat mitkä asiat tekevät peleistä koukuttavia ja pystyt hyödyntämään niitä omien tuotteiden suunnittelussa.
Tunnet erilaisten julkaisualustojen teknisiä vaatimuksia ja osaat huomioida ne työssäsi.
Ymmärrät tekniset vaatimukset ja niiden merkityksen.
Sisältö
Millaiset säännöt ja teoriat ohjaavat pelisuunnittelua?
Mistä muodostuu hyvä peli?
Miten suunnitella käyttäjäystävällisiä käyttöliittymiä ja ottaa huomioon käyttäjäkokemus?
Mikä tekee pelistä koukuttavan ja hauskan?
Millaisia vaatimuksia erilaiset julkaisualustat asettavat?
Millaisia asioita tulee ottaa huomioon tekniseltä näkökulmalta?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen opiskelumenetelmä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava opiskelumenetelmä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.
Esitietovaatimukset
Peligrafiikka ja -mallinnus
Ohjelmointi
Olio-ohjelmointi
Pelitestauksen perusteet
Laadunvarmistus