Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmoijan matematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00ED13-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Teemu Saarelainen

Vastuuopettaja

Teemu Saarelainen

Ryhmät

  • POKT23SP
    Peliohjelmointi, päivätoteutus
  • POKT24SD
    Peliohjelmointi, Double Degree
  • 16.01.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 23.01.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 30.01.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 06.02.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 13.02.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 20.02.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 06.03.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 13.03.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 20.03.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 27.03.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 03.04.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 10.04.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 17.04.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004
  • 24.04.2025 08:15 - 12:15, Mathematics for game programmers PO00ED13-3004

Tavoitteet

Osaat hyödyntää matemaattisia menetelmiä peliesi ja sovellustesi toteuttamiseen.
Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.

Sisältö

Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?

Opiskelumateriaali

Luentokalvot, harjoitustehtävät sekä muu mahdolinen web-materiaali, jotka julkaistaan aina kurssin sähköisellä oppimisalustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille myös kurssin alustalla ja/tai Teams-kanavalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutaan lähiopetuksena, joten opiskelija osallistuu työjärjestyksen mukaiseen lähityöskentelyyn, missä opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.

Vaihtoehtoisesti opintojakso on mahdollista suorittaa pelkällä tentillä tai osaaminen tunnistaa ja tunnustaa korkeakoulussa käytettävän yhtenäisen prosessin mukaisesti. Edellä mainituista vaihtoehtoisista suoritustavoista on aina sovittava opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla ohjelmoidaan matematiikkaa hyödyntäviä pelien ominaisuuksia, joita voi hyödyntää peleissä ja simulaatioissa. Mahdollisuuksien mukaan käsitellään todellisia peliohjelmoinnissa ja peliyrityksissä vastaan tulleita ongelmia, joita voidaan ratkoa pelimatematiikan keinoin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan oppimisalustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Harjoitustehtäviä tehdään viikottain ja mahdollinen isompi harjoitustyö palautetaan kurssin loppupuolella. Opintojakson teoriakokeen ajankohta sovitaan erikseen yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä, mutta opetus on englannin kielellä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5op, mikä tarkoittaa yhteensä 135h opiskelijan työtä. Tästä noin 60h ohjattua työskentelyä ja 75h itsenäistä työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus perustuu hyvin paljon matemaattisten työkalujen ohjelmointiin sekä pelimoottereiden ja muiden ohjelmistojen käyttöön. Opiskelijalta edellytetään siis kohtuullisia ohjelmointitaitoja ja yleisimpien pelimoottoreiden käytön perusosaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää riittävää määrää harjoitustehtävien tekoa hyväksytysti ja ajallaan sekä mahdollisten harjoitustyön ja teoriakokeen suorttiamista hyväksytysti.