Mathematics and physics for game developer (5 cr)
Code: PT00EO98-3002
General information
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Information Technology
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Game Technology
Teachers
- Teemu Saarelainen
Teacher in charge
Teemu Saarelainen
Groups
-
PTKT23SPGame technologies, full-time studies
- 14.01.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 21.01.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 28.01.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 04.02.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 11.02.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 18.02.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 04.03.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 11.03.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 18.03.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 25.03.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 01.04.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 08.04.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 15.04.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 22.04.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
- 29.04.2025 12:15 - 16:15, Pelikehittäjän matematiikka ja fysiikka PT00EO98-3002
Objective
The student understands the constraints and restrictions of computer calculations
The student knows the basics of vector and matrix algebra as well as different transformations in the 3D-space
The student understands how the center of mass is calculated and how it affects the physics calculation in games
The student can model simple discrete time mechanics programmatically
The student knows how to program a simple collision detection system and how to solve those collisions
Content
Representation of number systems and rounding error in computers
Vectors, matrices, quaternions. Translation, scaling and rotation in 3D-space.
Applying trigonometry for different problems in games.
Kinematics, forces and kinetics.
Collisions, collision detection and resolution
Opiskelumateriaali
Lecture slides, exercises, and any other possible web materials will be published on the course's online learning platform. The exercises and their model answers will also be provided to students on the course platform and/or through the Teams channel.
Yksilölliset oppimisväylät
The teaching will be conducted as in-person instruction, meaning the student will participate in on-site activities according to the schedule. The learning will be structured around scheduled group meetings and independent learning tasks. The student will complete the required projects and exercises within the timeline and may take part in an exam towards the end of the course.
Alternatively, the course can be completed solely through an exam, or competence can be recognized and accredited in accordance with the unified process used by the institution. Any of these alternative completion methods must be agreed upon with the course instructor.
TKI ja työelämäyhteistyö
The course involves programming game features that utilize mathematics and physics, which can be applied in games and simulations. When possible, real-world problems encountered in game programming and in game companies will be addressed, and solutions will be developed using game mathematics and physics techniques.
Tentit ja muut määräajat
Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan oppimisalustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Harjoitustehtäviä tehdään viikottain ja mahdollinen isompi harjoitustyö palautetaan kurssin loppupuolella. Opintojakson teoriakokeen ajankohta sovitaan erikseen yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5op, mikä tarkoittaa yhteensä 135h opiskelijan työtä. Tästä noin 60h on ohjattua työskentelyä ja 75h itsenäistä työskentelyä.
Further information
Opintojakson toteutus perustuu hyvin paljon pelimatemaatiikan ja -fysiikan työkalujen ohjelmointiin sekä pelimoottereiden ja muiden ohjelmistojen käyttöön. Opiskelijalta edellytetään siis kohtuullisia ohjelmointitaitoja ja yleisimpien pelimoottoreiden käytön perusosaamista.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää riittävää määrää harjoitustehtävien tekoa hyväksytysti ja ajallaan sekä mahdollisten harjoitustyön ja teoriakokeen suorttiamista hyväksytysti.