Asiakaslähtöisen intervention suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00EH60-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
Opettaja
- Tiina Aho
Vastuuopettaja
Vesa Väänänen
Ryhmät
-
LISA21KPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
Tavoitteet
- Ymmärrät pysyvään ja kokonaisvaltaiseen elämäntapamuutokseen tähtäävän asiakaskeskeisen valmennusprosessin perusteet
- Osaat aloittaa asiakassuhteen ja kartoittaa yksilöllisen alkutilanteen, tavoitteet ja käytössä olevat resurssit yhdessä asiakkaan kanssa
- Osaat ottaa suunnittelussa huomioon elämäntapamuutokseen liittyvät osa-alueet
- Osaat laatia asiakkaalle yksilöllisen, realistisen, asiakkaan elämään sopivan muutosprosessin
Sisältö
- Mitä tarkoittaa pysyvä elämäntapamuutos?
- Mitä ovat pysyvään elämäntapamuutokseen tähtäävän asiakaskeskeisen valmennusprosessin perusteet?
- Miten kartoitat lähtötilanne, tavoitteet sekä käytössä ovat resurssit?
- Mitä osa-alueita tulee huomioida pysyvässä elämäntapamuutoksessa?
- Miten suunnittelet kokonaisvaltaisen ja asiakaskeskeisen muutosprosessin?
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla . Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja aluellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä useinmiten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin kontekteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso nivoutuu osaksi laajempampaa asiakaslähtöisen intervention teemakokonaisuutta 15 op.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.