Skip to main content

Functional and art-based methods (5 cr)

Code: KH00EE53-3005

General information


Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

28.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Social Services, school wellbeing

Teachers

  • Hannele Pulkamo

Groups

  • KHSA22SP
    Social Services, school wellbeing, full-time studies
  • 01.12.2023 08:30 - 15:15, Seminaari: Toiminnalliset ja taidelähtöiset menetelmät KH00EE53-3005
  • 07.12.2023 16:30 - 20:00, Navigaattori toteutus. Toiminnalliset ja taidelähtöiset menetelmät KH00EE53-3005

Objective

You are able to plan, implement and assess functional as well as nature- and art-based methods in a goal-oriented way in the context of social pedagogy.
You are able to use functional and nature- and art-based methods to support people's well-being and self-image and their sense of community.
You are able to apply functional and nature- and art-based methods when pursuing influence in society.

Content

How to plan, implement and assess functional as well as nature- and art-based methods in a goal-oriented way in the context of social pedagogy?
How to use functional and nature- and art-based methods to support people's well-being and self-image and their sense of community?
How to apply functional and nature- and art-based methods when pursuing influence in society?

Opiskelumateriaali

Hatton, K. 2020. A new framework for creativity in social pedagogy. International
Journal of Social Pedagogy, 9(1): 16. Saatavissa: https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2020.v9.x.016. [Viitattu 31.3.2023]

Karjalainen, A-L. 2019.(toim.) Luovan toiminnan käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.

Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus.

Pulkamo, H. 2005. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka: vallan väline vai yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistamisen menetelmä? Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajata ja mahdollisuudet, e-kirja. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76, 576 – 604. Saatavissa: https://www.ellibslibrary.com/xamk/9789525994889 [Viitattu 31.3.2023]

sekä Learn -materiaalit

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä:
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen orientaatioon (läsnäolovelvollisuus), valitsemiisi toiminnallisiin ja taidelähtöisiin töpajoihin, työelämätoteutukseen ja päätöseminaariin (läsnäolovelvollisuus). Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksessä olevan lähiopetuksen, pienryhmissä toteutettavan työelämätoteutuksen sekä oppimispäiväkirjan työstämisen kautta.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet sosiaalialan kuntouttavassa työssä, voit toteuttaa työelämäosuuden (2 op) omalla työpaikallasi.


Opintojakson suorittaminen itsenäisesti:
Voit suorittaa opintojakson itsenäisesti tekemällä opintojakson osaamistavoitteiden mukaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelma ja toteuttamalla sen. Pyydä vastuuopettajalta tarkempia ohjeita itsenäisestä suorittamisesta hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.


Aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Mikäli sinulla on opintojakson tavoitteiden mukaista aikaisempaa osaamista, sitä voidaan huomioida opintojakson suorituksessa joko kokonaan tai osittain. Opintojakson osaamistavaoitteita vastaavia, korkeakoulututasoisia opintoja voidaan hyväksilukea ja muualla tavalla, esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista, voidaan tunnustaa osaamisen näytöllä.

Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu joko itsenäisesti opiskellen tai osallistumalla lähiopetukseen. Jos sinulla on sote-alan koulutus ja olet työskennellyt sosiaalialan kuntouttavassa työssä vähintään 3 kk valmistumisen jälkeen, voit halutessasi tehdä osanäytön työelämätoteutus -osuudesta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy 2 op laajuinen työelämäosuus, joka toteutetaan yhteistyössä aikuissosiaalityön kuntouttavaa työtä tekevien kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Ennakkotehtävän palautus 4.9.2023 mennessä, opiskelijat jaetaan tarvittaessa ryhmiin A ja B ennakkotehtävän perusteella.
Orientaatio ryhmä A 8.9.2023, läsnäolovelvollisuus (toiminnallinen kokonaisuus)
Orientaatio ryhmä B 12.9.2023, läsnäolovelvollisuus
Työelämätoteutuksen simulaatiopäivä, ryhmä B 18.10.2023 läsnäolovelvollisuus (toiminnallinen kokonaisuus)
Tyelämätoteutuksen simulaatiopäivä ryhmä A 19.10.2023 läsnäolovelvollisuus
Oppimispäiväkirjan palautus 10.12.2023 mennessä
Päätösseminaari 1.12.2023: työelämätoteutuksen esittely, läsnäolovelvollisuus

Kansainvälinen yhteistyö

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on kaikkiaan 135 ja se jakaantuu seuraavasti:

LÄHIOPETUS:
Orientaatio ja toiminnalliset ja taidelähtöiset pajat (elämyspedagoginen luontopaja kaikilla + 3 valinnaista pajaa) 26 h
Työelämätoteutus: simulaatio ja päätösseminaari 16 h

TYÖELÄMÄTOTEUTUS:
Kuntouttavan toiminnan toteutus asiakasryhmän kanssa: n. 8 h (tutustumiskäynti, ohjauksellinen toteutus, mahdollinen jälkireflektio asiakkaiden kanssa)
Toteutuksen suunnittelu sekä valmistautuminen toteutuksen simulaatioon ja varsinaiseen toteutukseen n. 42 h
Toisen ryhmän toteutuksen vertaisarviointi: n.4 h

ITSENÄINEN OPISKELU:
Ennakkotehtävä 5h
Oppimispäiväkirja 50 h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksoon sisältyy seuraavat osat:

1. Ennakkotehtävä: tiimiroolitesti ja omat mielenkiinnon kohteet (mm. toiveet toiminnallisten pajojen sisällöistä) sekä vahvuudet toiminnallisissa ja taidelähtöisissä menetelmissä.
2. Opintojakson orientaatio: toiminnallinen kokonaisuus, jossa saadaan "maistiaisia" erilaisista menetelmistä ja tehtäväohjeet.
3. Toiminnalliset ja taidelähtöiset pajat: elämyspedagoginen luontopaja (koko päivä) ja 3 oman valinnan mukaista muuta pajaa, joiden kesto on n. 4h. Valinnaisten pajojen sisältö voi olla: kuvataide, musiikki, valokuva- ja video, draamamenetelmät, ongelmanratkaisu- ja luovuusharjoitteet. Pajojen sisältö päätetään opiskelijoiden valintojen pohjalta (ennakkotehtävä)
4. Työelämätoteutus.
5. Oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirjaa työstetään koko opintojakson ajan ja siinä hyödynnetään vähintään kolmea opintojakson osaamistavoitteisiin sopivaa luotettavaa lähdettä. Oppimispäiväkirja voi olla myös portfolion muotoinen, blogi tai vlogi tai muu luova/taiteellinen tuotos, joka tuo esille opintojakson aikana tapahtunutta osaamisen vahvistumista.

Further information

Opintojakso perustuu pääosin kokemukselliseen oppimiseen ja sen vuoksi lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus. Sairastumisista ja muista force majeure -esteistä johtuvien poissaolojen täydentäminen sovitaan opettajan kanssa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointiosiot:

Ennakkotehtävä 5 h: Hyväksytty- hylätty
Orientaatio ja pajat, osallistuminen 26 h: Hyväksytty - hylätty
Työelämätototeutus 54 h: toisen ryhmän suunnitelman vertaisarviointi hyväksytty - hylätty, seminaariesitys H- 5, seminaariesityksen painotus arvosanassa 50%
Oppimispäiväkirja 50 h, H-5, painotus opintojakson arvosanassa 50%

Arviointikehikko: AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikko:
Tiedollinen osaaminen (a,b), taidollinen osaaminen (c,d, e), tiimi-/johtamisosaaminen/vastuunottaminen (f,g).

TASO Osaamisen alkuvaihe

Qualifications

Group counselling and communality work