Sopimustekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: RA00CQ20-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
RAKT23KMRakennustekniikka, monimuoto
- 17.01.2025 12:15 - 15:45, Sopimustekniikka RA00CQ20-3013
- 28.01.2025 17:00 - 21:00, Sopimustekniikka RA00CQ20-3013
- 08.02.2025 08:30 - 11:30, Sopimustekniikka RA00CQ20-3013
- 04.03.2025 17:00 - 21:00, Sopimustekniikka RA00CQ20-3013
- 18.03.2025 17:00 - 21:00, Sopimustekniikka RA00CQ20-3013
- 29.03.2025 12:15 - 15:45, Sopimustekniikka RA00CQ20-3013
- 15.04.2025 17:00 - 21:00, Sopimustekniikka RA00CQ20-3013
- 25.04.2025 12:15 - 15:45, Sopimustekniikka RA00CQ20-3013
Tavoitteet
Ymmärrät ammattietiikan merkityksen, osaat välttää sopimusteknisiä sudenkuoppia ja selviydyt peruskiperistä tilanteista.
Kuvaus osaamistavoitteista sinä-muodossa (esim. osaat laatia tutkimusraportin raportointiperiaatteiden mukaisesti.)
Sisältö
Miten rakentamisen sopimukset eroavat toisistaan?
Millainen lainsäädäntö ja sopimusehdot vaikuttavat sopimussuhteisiin?
Mitkä ovat osapuolten vastuut ja velvoitteet?
Kuinka sopimuksista neuvotellaan?
Miten sopimuksia hallitaan?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa. Opintojaksolla on Learn kirja, joka on pääosin saatavilla myös audiotallenteena.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Toteutus sisältää kaksi lähiopetuskertaa Kotkan kampuksella, neljä etäopetuskertaa Teamsissa ja lisäksi aikaan sitomatonta/aikaan sidottua työskentelyä verkkoympäristössä. Lähiopetusta annetaan viikonloppuisin ja Teams opetusta arkipäivinä klo 17 -21. Lähipäivien aikana keskitytään opintojakson aloittamiseen ja päättämiseen perusasioiden ja kertaavien luentojen ja tehtävien avulla. Lähitapaamisten välillä on oppimista tukevaa opetusta Teamsissa. Läsnäolo lähipäivissä on välttämätöntä ja poissaolot tulee korvata.
• Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää 17 yksilötehtävää sekä podcasteja ja itsearviointitehtävän. Yksilölliset oppimistehtävät palautetaan opintojakson etenemisen mukaisesti (1 - 3 viikon välein).
• Opettajan ohjausta saatavilla lähi- ja etäopetuksen yhteydessä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
• Opintojakso koostuu viidestä osa-alueesta. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei ole suunniteltu TKI tai työelämä yhteistyötä, mutta mahdollisuuden avautuessa niitä hyödynnetään.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
*Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion oppimistehtäviä. Opintojakson päätteeksi tehdään tentti kampuksella.
Opintojaksolla on osakohtaisia tehtäviä, jotka on suunniteltu tukemaan kunkin käsiteltävän aiheen oppimista.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, tehnyt mahdolliset tentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta noin 36 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä noin 99 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä, lukemista ja itsenäistä tiedonhankintaa.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson osat ovat:
Miten periaatteet täydentävät tarkkarajaisia sääntöjä?
Mitkä ovat urakkamuotojen peruspiirteet?
Mitä on sopiminen?
Mitä ovat sopimusehdot?
Miten reklamoidaan ja toimitaan häiriötilanteissa?
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson kaikkien oppimistehtävien ja tentin tekemistä oikea-aikaisesti hyväksytyllä arvosanalla.
Kesken jäänyttä osaamisen osoittamista voi täydentää antamalla hyväksytyn osaamisen näytön opintojakson yleistentillä rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä. Tentin alin hyväksytty läpäisyraja on 80 %.
Opintojakson arviointiasteikko: 1–5
Arvioinnin perusteet
Kriteeristö: Osaaminen opintojen alkuvaiheessa.
Opintojaksolla arvioidaan osaako opiskelija
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
c. suoriutua sujuvasti tehtäväkokonaisuuksista
d. perustella toimintaansa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita tilanteen mukaan
Arvioinnin painopisteet:
Asiantuntijuus: Käytetäänkö oikeita käsitteitä oikein ja perustellaanko vastaukset kirjassa esitetyillä tiedoilla?
Kriittisyys: Pohditaanko erilaisten näkökulmien ja lähteiden luotettavuutta?
Tiimityö: Kuvataanko yhteistyön merkitystä asiantuntijatehtävissä?
Eettisyys: Miten opiskelija ottaa huomioon eettiset periaatteet ja vastaa asiakaslähtöisesti?
Soveltaminen: Onko opiskelija pystynyt yhdistämään teoriaa käytäntöön rakennusalan kontekstissa?
Arviointiperusteet
a. Ammattiterminologian hallinta
Käytetäänkö oikeita käsitteitä oikein ja perustellaanko vastaukset relevantisti ja loogisesti sekä lähteitä hyödyntäen?
Käytät ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja asiantuntevasti eri tilanteissa.
Mukautat ammattikielen sopivaksi tilanteen mukaan, esimerkiksi asiantuntijakeskusteluissa, ryhmätöissä ja asiakastilanteissa.
c. Suoriudut sujuvasti tehtäväkokonaisuuksista
Työskentelet itsenäisesti ja oivaltavasti, osoittaen kykyä löytää ratkaisuja ja hyödyntää aiemmin oppimaasi uusissa tilanteissa.
Osoitat ongelmanratkaisukykyä, sovellat oppimaasi tietoa tuloksellisesi ja käytät sitä itsenäisesti opintojakson tehtävissä.
Otat vastuuta omasta työstäsi, asetat tavoitteita ja toimit suunnitelmallisesti.
d. Edistät toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
Kuvataanko yhteistyön merkitystä asiantuntijatehtävissä?
Osoitat ymmärrystä asiakas- ja käyttäjäkeskeisestä ajattelusta ja mukautat toimintaasi tarpeiden mukaan.
Osallistut aktiivisesti vuorovaikutukseen pienryhmässä, yhteisissä oppimistilanteissa sekä opettajien kanssa, viestit selkeästi ja teet yhteistyötä rakentavasti eri rooleissa ja tilanteissa. Toimit rakentavassa ja aktiivisessa vuorovaikutuksessa sekä muiden opiskelijoiden että opintojakson opettajan kanssa.
g. Oman alan eettisten periaatteiden soveltaminen
Miten opiskelija ottaa huomioon eettiset periaatteet ja vastaa asiakaslähtöisesti?
Ymmärrät lojaliteettiperiaatteen ja osaat soveltaa sitä. Osaat huomioida vastapuolen edut ja oikeudet sekä toimia tavalla, joka edistää yhteistyötä ja luottamusta.
Osaat huomioida kohtuusperiaatteen. Tunnistat tilanteet, joissa sopimusehdot voivat olla kohtuuttomia, ja ymmärrät näiden ehtojen seuraukset.
Osaat sopimuksia niin, että ne ovat oikeudenmukaisia kaikille osapuolille, välttäen epätasapainoa esimerkiksi kuluttaja- ja yrityssopimuksissa.
Tunnistat heikomman osapuolen ja osaat suojata heikompaa osapuolta. Sinulla on kyky varmistaa, että sopimukset huomioivat osapuolten taloudelliset ja tiedolliset erot, kuten kuluttajan erityisen suojan tarpeen rakennusalalla.
Ymmärrät vilpittömän mielen suojan merkityksen. Osaat arvioida ja varmistaa, että omat ja vastapuolen toimintatavat ovat läpinäkyviä ja luottamusta herättäviä sopimusten syntytilanteissa.
Kykenet ratkaisemaan eettisiä kysymyksiä häiriötilanteissa. Sinulla on konkreettiset valmiudet ratkaista eettisiä ongelmia vastuullisesti sopimussuhteissa.
Kriittinen ajattelu ja analyysi
Onko opiskelija pystynyt yhdistämään teoriaa käytäntöön rakennusalan kontekstissa?
Tarkastelet tietoa kriittisesti, arvioit sen logiikkaa ja perusteluja ja pohdit omia näkökulmiasi ja johtopäätöksiäsi.
Käsittelet asioita objektiivisesti eri näkökulmista ja tuotat perusteltuja ja huolellisesti dokumentoituja ratkaisuja.
Osaamisen kehittymisen osoittaminen
Dokumentoit taitojesi kehittymistä opintojakson aikana ja reflektoit opittuja taitoja asioiden prosessoinnissasi.
Havainnollistat ajatteluasi ja päätelmiäsi konkreettisin esimerkein sekä harjoituksissa, verkkokeskusteluissa että lähiopetustapaamisissa.
Opintojakson tavoitteiden saavuttaminen
Hankit ja sovellat tietoa itsenäisesti, hyödyntäen aiemmin oppimaasi ja käyttämiäsi lähteitä ongelmanratkaisussa.
Käsittelet aiheita laajasti ja perustelet ratkaisut uskottavasti, ja lähdekritiikki on tunnistettavissa työssäsi.
Kehität työelämässä tarvittavia taitoja, kuten analysointia, viestintää ja yhteistyötaitoja, ja sovellat näitä koko opintojakson ajan.
Esitietovaatimukset
Edellytetään, että sinun tulee kyetä esittää kriittisiä ajatuksia käsiteltävistä aiheista, osallistua keskusteluun aktiivisesti sekä tuottaa harjoitustekstejä pyrkien kohti ammattimaisuutta.