Ecological and healthy construction (5 cr)
Code: RA00DW43-3006
General information
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
07.01.2025 - 25.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Construction and Energy Engineering
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
8 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering
Teachers
- Viivi Etholén
- Anu Kuusela
Teacher in charge
Anu Kuusela
Groups
-
RAKT22SPConstruction engineering, full-time studies
- 16.01.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 23.01.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 30.01.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 06.02.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 13.02.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 20.02.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 06.03.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 13.03.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 20.03.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 27.03.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 03.04.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 10.04.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 17.04.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
- 24.04.2025 08:30 - 11:45, Ekologinen ja terveellinen rakentaminen RA00DW43-3006
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kotkan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu laboratorioympäristössä/simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti sekä ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 13 opetuskerrasta ja tunnilla sekä itsenäisesti tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään projektitehtävä.
• Opettajan ohjausta on saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti, paritehtävinä tai pienryhminä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa
• Opintojakso koostuu seitsemästä osa-alueesta. Tarkempi kuvaus on kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla saattaa vierailla työelämän edustajia.
Opintojaksolla tehdään simulaatioita työelämää vastaavissa ympäristöissä.
Opintojakson projektityö pohjautuu ensimmäisen vuoden pientaloharjoitukseen.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla tehdään jokaisessa osiossa oppimistehtäviä. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla on työpaja, jossa muodostetaan yhteistä käsitystä opiskelijoiden toisilleen luomien oppimistehtävien avulla. Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 t, josta noin 49 t on työjärjestyksen mukaisesti lähiopetusta ja noin 86 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
1. Mitä tarkoitetaan terveellisellä rakentamisella?
2. Millainen tila koetaan terveelliseksi?
3. Mitä on ekologisuus?
4. Kuinka rakentamisen ekologisuutta voidaan parantaa?
5. Miten materiaaleja arvotetaan?
6. Mitä tarkoittaa materiaalien uudelleenkäytettävyys?
7. Miten ekologisuus ja terveellisyys toteutuu rakennuksen elinkaaren aikana?
Further information
Laadullinen näytön täydentäminen: Mikäli osaamistasi ei antamasi osaamisen näytön perusteella arvioimaan, täydennät osaamisen näyttöäsi tentin avulla rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä.
Puuttuvan näytön täydentäminen: Mikäli osaamisen näyttö jää vähäisesti (alle 20 % tehtävistä) keskeneräiseksi, sitä voi täydentää antamalla puuttuvan osaamisen näytön tentin avulla rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä. Tentin hyväksytty läpäisyraja on 80 %. Mikäli osaamisen näytöstä puuttuu enemmän, kuin 20 % ilmoittaudut opintojaksolle uudelleen.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointiperusteet
1. Ammattiterminologian hallinta
Käytät ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja asiantuntevasti eri tilanteissa.
Mukautat ammattikielen sopivaksi tilanteen mukaan, esimerkiksi asiantuntijakeskusteluissa, ryhmätöissä ja asiakastilanteissa.
2. Tiedonhankinta ja lähdekritiikki
Valitset monipuolisesti luotettavia tietolähteitä ja arvioit niitä kriittisesti, mukaan lukien niiden luotettavuus, ajankohtaisuus ja mahdolliset eturistiriidat.
Vertaat käyttämiäsi lähteitä ja analysoit niiden yhtäläisyyksiä ja eroja perustellen havaintosi.
Arvioit lähteen tarkoitusta ja kieltä, huomioiden mahdolliset vaikuttimet ja varmistat, että lähteesi ovat objektiivisia.
3. Itsenäinen ja innovatiivinen työskentely asiantuntijatehtävissä
Työskentelet itsenäisesti ja innovatiivisesti asiantuntijatehtävissä, osoittaen kykyä löytää omaperäisiä ratkaisuja ja hyödyntää aiemmin oppimaasi uusissa tilanteissa.
Osoitat ongelmanratkaisukykyä, sovellat oppimaasi tietoa tuloksellisesi ja käytät sitä itsenäisesti opintojakson tehtävissä.
Otat vastuuta omasta työstäsi, asetat tavoitteita ja toimit suunnitelmallisesti.
4. Toiminnan edistäminen asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
Osoitat ymmärrystä asiakas- ja käyttäjäkeskeisestä ajattelusta ja mukautat toimintaasi tarpeiden mukaan.
Kehität ja edistät toimintaa pienryhmässä ja tuot esiin uusia ideoita, jotka parantavat asiakas- tai käyttäjäkokemusta.
Osallistut aktiivisesti vuorovaikutukseen pienryhmässä, yhteisissä oppimistilanteissa sekä opettajien kanssa, viestit selkeästi ja teet yhteistyötä rakentavasti eri rooleissa ja tilanteissa.
5. Osaamisen kehittymisen osoittaminen (portfolio-osio)
Dokumentoit taitojesi kehittymistä opintojakson aikana ja reflektoit opittuja taitoja ja kokemuksia portfolion avulla.
Havainnollistat kehittymistäsi konkreettisin esimerkein, kuten materiaalien käytön optimointi, kemikaalikuorman vähentäminen ja energiansäästö projektin aikana.
Analysoit oppimisprosessiasi kriittisesti, tuoden esiin käytöstä poistetut ideat ja niiden vaikutuksen oppimiseesi.
6. Kriittinen ajattelu ja analyysi
Tarkastelet tietoa kriittisesti, arvioit sen logiikkaa ja perusteluja ja pohdit omia näkökulmiasi ja johtopäätöksiäsi.
Käsittelet asioita objektiivisesti eri näkökulmista ja tuotat perusteltuja ja huolellisesti dokumentoituja ratkaisuja.
7. Opintojakson tavoitteiden saavuttaminen
Hankit ja sovellat tietoa itsenäisesti, hyödyntäen aiemmin oppimaasi ja käyttämiäsi lähteitä ongelmanratkaisussa.
Käsittelet aiheita laajasti ja perustelet ratkaisut uskottavasti, ja lähdekritiikki on tunnistettavissa työssäsi.
Kehität työelämässä tarvittavia taitoja, kuten analysointia, viestintää ja yhteistyötaitoja, ja sovellat näitä koko opintojakson ajan. Työskentelet oikea-aikaisesti ja opintojakson määräaikoja noudattaen.
Käytettävät arviointikriteerit
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
Arviointiasteikko: 1–5