Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3169
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Anna-Liisa Luova
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
RAKT22SPRakennustekniikka, päivätoteutus
- 13.01.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 20.01.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 27.01.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 03.02.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 10.02.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 17.02.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 03.03.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 10.03.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 17.03.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 24.03.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 31.03.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 07.04.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 14.04.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
- 28.04.2025 10:00 - 12:45, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3169
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kotkan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luento-opetuksesta ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään projektitehtävä.
• Opettajan ohjausta on saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä pari- ja pienryhmätöinä.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä ovat esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Lisäksi voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: raportointi 1 op ja alakohtainen osio 4 op. Tarkempi kuvaus on kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei ole suunniteltua TKI tai työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuden avautuessa yhteistyötä hyödynnetään.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion oppimistehtäviä.
Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta noin 65 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä noin 70 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Alakohtainen osio (4 op)
Miten ajatuksesta muodostuu teoria?
Millainen opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämisprojektina?
Miksi ja miten tutkimussuunnitelma tehdään?
Miten tutkijana tai kehittäjänä reflektoin työtäni?
Raportointi (1 op)
Miten tuotetaan tekstiä eettisesti?
Miten etsitään tietoa ja merkitään lähteet?
Miten kirjoitetaan hyvää tutkimuksellista tekstiä?
Osio arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson kaikkien tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- raportoida tutkimus- tai kehittämistehtävänsä
- muodostaa tutkimuksen tai kehittämistehtävän yksilöllisen teorian
- ilmaista lähdekritiikkiä
- muodostaa tutkimussuunnitelman
- reflektoida työtään sille asetettuihin tavoitteisiin
Arviointikriteerit
Opiskelijan osaamisessa arvioidaan osaako opiskelija
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä ja tekniikoita
Opintojakson arviointiasteikko: 1–5