Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3170

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Rakennustekniikan koulutus
Opettajat
Jenni Klingberg
Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
RAKT23SP
Rakennustekniikka, päivätoteutus
Opintojakso
MO00DS25

Toteutukselle Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3170 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

2 op.

Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :

Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

3 op.

Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:

Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.

Sisältö

2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö

Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?

3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö

Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Arviointi

Osaat
- käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistoiminnan ammattikäsitteitä
- arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmä ja tekniikat ja perustella valintaasi
- soveltaa kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Kotkan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei tallenneta eikä korvata etäluennoilla.

Opiskelu rytmittyy ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tai pienryhmissä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, tunnilla tehtävistä yksilö- ja pienryhmätehtävistä sekä erillisestä projektitehtävästä.

Opettajan ohjausta on saatavilla lähituntien yhteydessä. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä pari- ja pienryhmätöinä. Palautetta annetaan kirjallisesti, suullisesti ja vertaispalautteen muodossa.

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: raportointi 1 op ja alakohtainen osio 4 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ei ole suunniteltua TKI tai työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuden avautuessa yhteistyötä hyödynnetään.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla tehdään oppimistehtäviä eri osioiden yhteydessä. Erillistä tenttiä ei ole. Kurssilla on viikoittaisia tehtäviä, jotka palautetaan kurssin aikana.

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana. Kaikki vaadittavat tehtävät tulee palauttaa siihen mennessä, jotta suoritus voidaan hyväksyä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei suunniteltua kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

5 op:n opintojaksolla työmäärä on noin 135 tuntia, josta noin 65 h on luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa ja noin 70 h itsenäisiä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Alakohtainen osio (4 op)
Miten ajatuksesta muodostuu teoria?
Millainen opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämisprojektina?
Miksi ja miten tutkimussuunnitelma tehdään?
Miten tutkijana tai kehittäjänä reflektoin työtäni?

Raportointi (1 op)
Miten tuotetaan tekstiä eettisesti?
Miten etsitään tietoa ja merkitään lähteet?
Miten kirjoitetaan hyvää tutkimuksellista tekstiä?
Osio arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, koska etäosallistumismahdollisuutta ei ole.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson kaikkien tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla.

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- raportoida tutkimus- tai kehittämistehtävänsä
- muodostaa tutkimuksen tai kehittämistehtävän yksilöllisen teorian
- ilmaista lähdekritiikkiä
- muodostaa tutkimussuunnitelman
- reflektoida työtään sille asetettuihin tavoitteisiin

Arviointikriteerit

Opiskelijan osaamisessa arvioidaan osaako opiskelija
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä ja tekniikoita


Opintojakson arviointiasteikko: 1–5

Siirry alkuun