Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: RA00DW44-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Viivi Etholén
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
RAKT23KMRakennustekniikka, monimuoto
- 24.01.2025 12:15 - 15:45, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3007
- 18.02.2025 17:00 - 21:00, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3007
- 15.03.2025 08:00 - 11:30, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3007
- 01.04.2025 17:00 - 21:00, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3007
- 12.04.2025 12:15 - 15:45, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3007
- 14.04.2025 17:00 - 21:00, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3007
- 29.04.2025 17:00 - 21:00, Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyys RA00DW44-3007
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
Opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä opiskelija ilmoittautuu aikaisemmin opintonsa aloittaneen ryhmän joko päivä- tai monimuotototeutukselle huomioiden että suorittamiseen on riittävä osaaminen (edeltävä osaaminen). Monimuotototeutuksien osalta on huomioitava että monimuoto alkaa joko toinen vuosi eli mahdollisesti nopeutus vain mahdollista päivätoteutuksena.
Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelijan on huomioitava että toteutukset eivät mene päällekkäin lukujärjestyksessä. Jokaisella toteutuksella on tietty läsnäolovaatimus ja tietyt pakolliset läsnäolotunnit.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.
Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.
Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä projektitehtävä sekä henkilökohtainen johtajuuden portfolio.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla käsitellään
1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?
2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?
3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?
4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?
5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan läsnäolovelvollisuus lähiopetukseen on 75 %.
Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.
Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.
Laadullinen näytön täydentäminen: Mikäli osaamistasi ei antamasi osaamisen näytön perusteella arvioimaan, täydennät osaamisen näyttöäsi tentin avulla rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä.
Puuttuvan näytön täydentäminen: Mikäli osaamisen näyttö jää vähäisesti (alle 20 % tehtävistä) keskeneräiseksi, sitä voi täydentää antamalla puuttuvan osaamisen näytön tentin avulla rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä. Tentin hyväksytty läpäisyraja on 80 %. Mikäli osaamisen näytöstä puuttuu enemmän, kuin 20 % ilmoittaudut opintojaksolle uudelleen.
Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.
Painotettavat arviointikriteerit
Osaaminen valmistumisvaiheessa
a. käytät laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioit käyttämiäsi tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskentelet innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistät ja kehität toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
f. ohjaat ja kehität tiimin toimintaa
g. edistät eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa
Lisäksi arvioidaan osaatko työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti
Arviointiperusteet
a. Ammattiterminologian hallinta
Käytät ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja asiantuntevasti eri tilanteissa.
Mukautat ammattikielen sopivaksi tilanteen mukaan, esimerkiksi asiantuntijakeskusteluissa, ryhmätöissä ja asiakastilanteissa.
b. Tiedonhankinta ja lähdekritiikki
Valitset monipuolisesti luotettavia tietolähteitä ja arvioit niitä kriittisesti, mukaan lukien niiden luotettavuus, ajankohtaisuus ja mahdolliset eturistiriidat.
Vertaat käyttämiäsi lähteitä ja analysoit niiden yhtäläisyyksiä ja eroja perustellen havaintosi.
Arvioit lähteen tarkoitusta ja kieltä, huomioiden mahdolliset vaikuttimet ja varmistat, että lähteesi ovat objektiivisia.
Kriittinen ajattelu ja analyysi
Tarkastelet tietoa kriittisesti, arvioit sen logiikkaa ja perusteluja ja pohdit omia näkökulmiasi ja johtopäätöksiäsi.
Käsittelet asioita objektiivisesti eri näkökulmista ja tuotat perusteltuja ja huolellisesti dokumentoituja ratkaisuja.
c. Itsenäinen ja innovatiivinen työskentely asiantuntijatehtävissä
Työskentelet itsenäisesti ja innovatiivisesti asiantuntijatehtävissä, osoittaen kykyä löytää omaperäisiä ratkaisuja ja hyödyntää aiemmin oppimaasi uusissa tilanteissa.
Osoitat ongelmanratkaisukykyä, sovellat oppimaasi tietoa tuloksellisesi ja käytät sitä itsenäisesti opintojakson tehtävissä.
Otat vastuuta omasta työstäsi, asetat tavoitteita ja toimit suunnitelmallisesti.
d. Toiminnan edistäminen asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
Osoitat ymmärrystä asiakas- ja käyttäjäkeskeisestä ajattelusta ja mukautat toimintaasi tarpeiden mukaan.
Kehität ja edistät toimintaa pienryhmässä ja tuot esiin uusia ideoita, jotka parantavat asiakas- tai käyttäjäkokemusta.
Osallistut aktiivisesti vuorovaikutukseen pienryhmässä, yhteisissä oppimistilanteissa sekä opettajien kanssa, viestit selkeästi ja teet yhteistyötä rakentavasti eri rooleissa ja tilanteissa. Toimit simulaatioissa ammattimaisesti ja aktiivisesti.
Osaamisen kehittymisen osoittaminen (portfolio-osio)
Dokumentoit taitojesi kehittymistä opintojakson aikana ja reflektoit opittuja taitoja ja kokemuksia kehittämistehtävän ja portfolion avulla.
Havainnollistat kehittymistäsi konkreettisin esimerkein, kuten asiakas lähtöisyys, viestinnän vaikuttavuus, materiaalien käytön optimointi ja energiatehokkuus.
Erityisesti johtamisen portfoliossa analysoit oppimisprosessiasi kriittisesti, tuoden esiin käytöstä poistetut ideat ja niiden vaikutuksen oppimiseesi.
Opintojakson tavoitteiden saavuttaminen
Hankit ja sovellat tietoa itsenäisesti, hyödyntäen aiemmin oppimaasi ja käyttämiäsi lähteitä ongelmanratkaisussa.
Käsittelet aiheita laajasti ja perustelet ratkaisut uskottavasti, ja lähdekritiikki on tunnistettavissa työssäsi.
Kehität työelämässä tarvittavia taitoja, kuten analysointia, viestintää ja yhteistyötaitoja, ja sovellat näitä koko opintojakson ajan.