Käytettävyys ja käyttäjäkokemus (5 op)
Toteutuksen tunnus: PT00EP02-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Peliteknologian koulutus
Opettaja
- Jani Ruotsalainen
Vastuuopettaja
Jani Ruotsalainen
Ryhmät
-
PTKT23SPPeliteknologiat, päivätoteutus
- 16.01.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 23.01.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 30.01.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 06.02.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 13.02.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 20.02.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 06.03.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 13.03.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 20.03.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 27.03.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 03.04.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 10.04.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 17.04.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
- 24.04.2025 08:15 - 11:30, Käytettävyys ja käyttäjäkokemus PT00EP02-3002
Tavoitteet
Ymmärrät käytettävyyden suunnittelun merkityksen.
Ymmärrät käyttäjäkokemuksen suunnittelun merkityksen.
Osaat hyödyntää mockuppeja ja prototyyppejä suunnittelun testauksessa.
Sisältö
Miten käytettävyyttä suunnitellaan?
Miten käyttäjäkokemusta suunnitellaan?
Kuinka toteutetaan käytettävyys- ja käyttäjäkokemustestaus?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen opiskelumuoto:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava opiskelumuoto:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset. Määräajat ilmoitetaan toteutuksen alussa Learn-alustalla.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
1 opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
- etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
- hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
- käyttää oman alan keskeisiä malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen. Vähintään 50% maksimipisteistä vaaditaan hyväksyttyyn suoritukseen. Opintojakson lopussa on yksi isompi käytettävyyteen liittyvä projektityö.