Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3175
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Riitta Tuikkanen
- Emmi Turtiainen
Vastuuopettaja
Riitta Tuikkanen
Ryhmät
-
MRMI21SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Oppikirja: Ojasalo, K., Moilanen, T. ja Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät : uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma Pro Oy e-kirja tai paperiversio
Muu keskeinen opintojaksoon liittyvä materiaali ja materiaalilinkit löytyvät Learn-oppimisalustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen väylä:
Opintojakso jakautuu 4 op:n tutkimusosaamisen osuuteen ja 1 op:n tieteellisen viestinnän osuuteen. Opintojaksoon kuuluu lähiopetusta sekä yksilö/ryhmätyöskentelyä, keskusteluihin osallistumista sekä tehtävien tekemistä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista oppituntien toimintaan ja opintojakson tehtävien hyväksyttyä suorittamista määräajassa.
Opintoja nopeuttava väylä:
Voit sopia nopeutetusta suoritustavasta opettajien kanssa. Ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan Riitta Tuikkaseen.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson vastuuopettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetyöaiheita työelämästä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ei aikatauluun sidottuja tenttejä. Tehtävät tulee olla suoritettu opintojakson päättymiseen mennessä. Jatkoajasta lopputehtävän osalta voi keskustella opettajan kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135h, josta tutkimus- ja kehittämisosaamisen perusteet 108h ja Tieteellinen viestintä 27 h.
Opiskelu koostuu seuraavista asioista:
- Tutkivan työskentelyn prosessi ja oman opinnäytetyön hahmottelua (10 h)
- Opinnäytetyön tarkoitus, tavoite ja tietoperusta (25h)
- Tiedonhankinta ja raportointi (27 h)
- Opinnäytetyön toteutus_kvali ja kvanti tutkimus (25)
- Opinnäytetyön toteutus_kehittämisen menetelmiä (25)
- Eettisyys ja luotettavuus (16 h)
- Tulokset, johtopäätökset ja pohdinta (7 h)
Toteutuksen osien kuvaus
Tutkivan työskentelyn prosessi ja oman opinnäytetyön hahmottelua
Opinnäytetyön tarkoitus, tavoite ja tietoperusta
Tiedonhankinta ja raportointi
Opinnäytetyön toteutus_kvali ja kvanti tutkimus
Opinnäytetyön toteutus_kehittämisen menetelmiä
Eettisyys ja luotettavuus
Tulokset, johtopäätökset ja pohdinta
Opintojaksolla on opiskelua ohjaavia yksilö/ryhmätehtäviä, keskustelutehtäviä ja materiaaleihin perehtymistä sekä tutkimusetiikkaan liittyvä verkkotentti. Isoimpina tehtävinä teet kirjallisuuskatsaustehtävän ja lopputehtävänä ensimmäisen version opinnäytetyösi suunnitelmasta, jota sitten jatkat opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa. Suunnitelman voit palauttaa opintojakson virallisen päättymisen jälkeen, saman lukukauden aikana. Silloin kun suunnitelma on opinnäytetyöprosessissasi ajankohtainen ja haluat sille opettajan palautetta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tutkimus- ja kehittämistyötä tarkastellaan matkailu- ja ravitsemisalan näkökulmasta. Opintojakson aikana aloitat restonomi AMK opinnäytetyösi ideoinnin ja suunnittelun.
Opintojakso tukee opinnäytetyöprosessin etenemistä. Opintojakso kannattaa siten ajoittaa siten, että aloitat samaan aikaan tai ainakin samalla lukukaudella opinnäytetyön ideoinnin ja suunnittelun.
Opintojaksolla on yksilötehtäviä ja toisten opiskelijoiden tehtävien kommentointia. Tehtävien palautus jakautuu opintojakson eri vaiheisiin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaat
- käyttää asiantuntevasti tutkimus- ja kehittämistoiminnan ammattikäsitteitä
- arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti
- valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmä ja tekniikat ja perustella valintaasi
- soveltaa kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakso sisältää tehtäviä, joista osa arvioidaan hyväksytty-täydennettävä ja lopputehtävä arvioidaan 0-5. Opintojakso kokonaisuudessaan arvioidaan 0-.5. Tehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa. Hylättyä tehtävää on mahdollista uusia kahdesti. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti lopputehtävän perusteella.
Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle viikon kuluessa opintojakson alkamista. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan E-opintotoimiston kautta.
Opintojakson arvosanan korotus on mahdollista yhden kerran. Korotus tapahtuu kokonaisuutena yksilötentillä.