Siirry suoraan sisältöön

Laatumestari (QualityMaster) (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EU05-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

07.03.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Opettaja

  • Päivi Lifflander
  • Aila Pärnänen

Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Ryhmät

  • VV2022-2023
    Valinnaiset opinnot 2022-2023
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää kehittämisessä laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja.
- Osaat suunnitella, toteuttaa, arvioida ja johtaa laatukehittämistä monialaisesti ja jatkuvan parantamisen periaatteella.
- Osaat arvioida ja analysoida laatujohtamisen osatekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä.
- Osaat hallita laadun dokumentaatiota.
- Osaat hyödyntää laatujohtamisessa vaikuttavuutta, tuottavuutta, tehokkuutta edistäviä menetelmiä.
- Osaat soveltaa muutosjohtamisen keinoja laadun kehittämisessä.

Sisältö

- Miten laadun hallinnan käsitteitä, periaatteita ja työkaluja voi hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?
- Mitä onnistunut laadun kehittäminen edellyttää monialaisessa kehittämisessä ja jatkuvan parantamisen periaatteen soveltamisessa?
- Miten laatujohtamisen osatekijöitä voidaan analysoida ja arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palveluprosessien kehittämisessä?
- Miten laatujohtamisen dokumentaatioita hallitaan?
- Miten vaikuttavuutta, tuottavuutta ja tehokkuutta kehitetään palveluprosesseissa?
- Miten muutosjohtamisen keinoja / teorioita voidaan hyödyntää palveluprosessien kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan oppimisalustalla.

Suositeltavia lähteitä ovat muun muassa:
Kekomäki, M. 2020. Etiikasta ekonomiaan - ja takaisin. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Kivelä, M. ym. 2021. Keskusteluja auditointikokemuksista. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Gröönroos, C & Tillman, M.2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Alma Talent. Saatavissa myös E-kirjana.
Laaksonen, H. ym. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Saatavissa myös E-kirjana.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä 29.6.2021/612.
Malmivaara, A. 2023. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Duodecim. Saatavissa myös E-kirjana.
Miettinen, J.J., Mäkinen, M., Leikas, J., Jutila, T. & Veko, T. 2020. Vastuullinen toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen kotihoidossa. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 1, 70-83.
Soteuudistus s.a. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen keskeiset lait. Päivitetty 7.10.2022. Saatavissa: https://soteuudistus.fi/lainsaadanto
STM s.a. Sotepalvelut. Päivitetty: 16.1.2023. Saatavissa: https://stm.fi/sotepalvelut/lainsaadanto

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä, videoituja luentoja ja verkkotenttejä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti ja oman aikataulusi mukaan verkko-opintojaksolla opinto-oikeutesi aikana.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: ei ole käytössä.

Työhön integroitu oppimisväylä on käytössä siten, että voit suorittaa opintojakson kehittämistehtävän työpaikallesi soveltaen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä laaditaan työpaikallesi soveltaen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson osaaminen arvioidaan verkkotentteinä. Verkkotentit voit suorittaa omalla tietokoneellasi ja suorituspaikan voit valita itse (toimiva tietokoneyhteys, selain soveltuu oppimisalustan toimintoihin).

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälisen yhteistyön tavoitteita.

Opiskelijan työmäärä

Yksi opintopiste on 27 tuntia. 5 opintopistettä on 135 tuntia opiskelijatyönä.

Toteutuksen osien kuvaus

Laadulla ja vaikuttavuudella hyvinvointialueen ja yksityisten sotepalvelujen tuottajien menestykseen 1 op
Standardien, lainsäädännön, hyvien käytäntöjen ja organisaation omien ohjeiden osuus laadun hallinnassa 0,5 op
Hyvinvointialueen tai yksityisen sotepalvelun tuottajan strategiaan perustuvan laatupolitiikkaan perehtyminen 0,5 op
Laatutyön organisointi Hyvinvointialueella ja yksityisen palvelun tuottajan organisaatiossa0,5 op
Laatutyökaluilla parempaan hallintaan 0,5 op
Asiakaslähtöinen toiminta hyvinvointialueella 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajat: tuntiopettaja, ThM Aila Pärnänen ja lehtori, ThM Päivi Lifflander. Yhteystiedot: etunimi.sukunimi[et]xamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

YAMK-arviointikriteerit, taso EQF-7. Hyväksytyn suorituksen taso on 75 %.