Siirry suoraan sisältöön

Markkinointijuridiikan perusteet (3op)

Toteutuksen tunnus: AV00EU14-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.03.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.01.2023 - 10.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Juha Häkkinen
Vastuuopettaja
Juha Häkkinen
Opintojakso
AV00EU14

Toteutukselle Markkinointijuridiikan perusteet AV00EU14-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Osoitat perehtyneisyyttä markkinointia koskevaan suomalaiseen peruslainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin. Tunnistat ja osaat kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon. Sinulla on perusvalmiudet arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta.

Sisältö

Mitkä ovat kuluttaja- ja B2B-markkinoinnin keskeiset säännöt?
Millaisia toimialakohtaisia markkinoinnin säännöksiä on?
Miten suojataan brändejä, tuotteita ja palveluja?
Mitä ovat kilpailijoihin kohdistuvat moitittavat markkinoinnin menettelyt?
Miten henkilötietoja voidaan käyttää markkinoinnissa?
Mitkä ovat seuraamukset sääntöjen vastaisesta markkinoinnista?

Arviointi

- Tunnet markkinointijuridiikan perussäännöt.
- Osaat käyttää asiantuntevasti markkinoinnin lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
- Osaat tunnistaa ja kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.
- Osaat arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta.

Opiskelumateriaali

- Koivumäki: Markkinointijuridiikka 2022, opintojakson Learn-alustalla ilmoitetuin osin. Kirja on saatavilla myös e-kirjana
- Opetusvideot (löytyvät opintojakson Learn-sivuilta / niiden kautta)
- Muu opintojakson Learn-alustalla ilmoitettu aineisto.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta.

Tentit voi suorittaa sähköisesti etätentteinä Learn-verkko-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä erillistä ohjattua TKI- tai työelämäyhteistyötä.

Opintojakson yhteys työelämään muodostuu ennen kaikkea opiskelijan tunnistaessa sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja osatessa ottaa ne ennakoivasti huomioon tuottaessaan esimerkiksi työnantajansa somemarkkinointia ja sen aineistoja.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tentit voi suorittaa opiskalijan oman valinnan mukaisesti opintojakson Learn-sivuilla esitetyn aikataulun puitteissa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Normaali kolmen opintopisteen kokonaisuuden työmäärä.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla on yksi toteutusosa. Opintojakso suoritetaan neljällä erillisellä tentillä. Näistä tenteistä kolme on tietyssä järjestyksessä suoritettavia ja vaativuudeltaan lisääntyviä monivalintatenttejä. Neljäs tentti on aineistotentti, jonka kysymyksiin vastataan kysymyksen yhteydessä annettavan aineiston perusteella.

Lisätietoja opiskelijoille

Soveltuu hyvin suoritettavaksi yhdessä opintojakson 'Sosiaalisen median markkinointijuridiikan perusteet' kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tenteistä kerätty yhteispistemäärä. Maksimipisteet 100 pistettä, hyväksymisraja ja arvosanan 1 raja on 41 pistettä.

Opiskelijan osaamista arvioidaan seuraavilla osa-alueilla:
- Tunnet markkinointijuridiikan perussäännöt.
- Osaat käyttää asiantuntevasti markkinoinnin lainsäädäntöön ja itsesääntelyohjeisiin liittyviä ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
- Osaat tunnistaa ja kuvata markkinointiin liittyviä oikeudellisia riskejä ja ottaa ne ennakoivasti huomioon.
- Osaat arvioida yrityksiin, organisaatioihin ja kuluttajiin ja muihin kohderyhmiin kohdistuvaa markkinointia juridisesta näkökulmasta.

Siirry alkuun