Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU20-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 12.01.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 17.01.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 22.01.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 24.01.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 29.01.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 31.01.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 02.02.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 07.02.2024 09:00 - 12:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 09.02.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 12.02.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 14.02.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 16.02.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 21.02.2024 08:00 - 12:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 23.02.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 05.03.2024 09:00 - 11:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 05.03.2024 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
- 06.03.2024 09:30 - 11:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3008
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ja kirjallisuus jaetaan tunnilla. Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelija lukee opintojaksolla omavalintaisen kaunokirjallisen teoksen tai tietokirjan.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tarkastellaan mediakasvatusta monilukutaitojen, mediavaikuttamisen, elokuvakasvatuksen ja lukuinnostamisen painotuksilla. Samalla mediakasvatusta tarkastellaan ilmaisullisena, teknologiakasvatuksellisena, yhteiskunta- ja kulttuurikriittisenä sekä suojelullisena näkökulmana. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista sekä projektityöstä. Kurssilla tuotetaan videoita.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan mediakasvatuksellinen projekti valtakunnalliselle Mediataitoviikolle 5.-11.2.2024.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opiskelijan valitsema kaunokirjallinen teos tulee olla luettuna viikon 11 oppitunteihin mennessä. Mediataitoviikolle 5.-11.2.2024 toteutetaan projekti, jota valmistellaan tuntien aikana. Sosiaalisen median oppimistehtävä on palautettava 17.3. mennessä.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu luennoista, harjoitteista, projektityöstä ja kotitehtävistä. Opintopisteet kertyvät lähiopetuksesta (2op), kirjan lukemisesta (1op), some-tehtävästä (1op) ja projektista (1op).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla