Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3184
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Teollisen puurakentamisen koulutus
Opettaja
- Hannele Ylönen
- Verneri Laari
Vastuuopettaja
Verneri Laari
Ryhmät
-
PRSA21SPTeollinen puurakentaminen, päivätoteutus
- 04.09.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 11.09.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 18.09.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 26.09.2024 10:00 - 11:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 02.10.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 09.10.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 16.10.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 06.11.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 13.11.2024 14:30 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 20.11.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 27.11.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 04.12.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
- 11.12.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3184
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Tiedonhaku ja raportointi (1 op): Opettajan ja opiskelijoiden kokoamat ja tekemät opiskelumateriaalit löytyvät opintojakson Learn-alustalta ja Teams-sovelluksesta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelet työjärjestyksen mukaisesti ja opettajan määrittelemin tehtävin, joista osa on verkossa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso verkkototeutuksena.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyy alakohtaisen sanaston ja viestimistilanteiden harjoittelua.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävät ja tentit tulee tehdä opintojakson aikana.
Opiskelijan työmäärä
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia työtä.
Opintojakson laajuus 5 op = 135 tuntia opiskelijatyötä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiedonhankinta ja raportointi (1 op):
Luentoihin liittyvät kirjalliset ja suulliset harjoitustehtävät, yksilö- ja ryhmätyöskentely, testit ja opiskelijan aktiivisuus.
Opettajan tekemä arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Opintojakson arvioinnissa korostuvat kriteerit b–f.