Siirry suoraan sisältöön

Pelit ja pelillisyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EV08-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.09.2023 - 30.11.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin AMK ja täydennyskoulutus
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Avoin ammattikorkeakoulu, osaajakoulutus
Opettajat
Juha Ojala
Vastuuopettaja
Juha Ojala
Ryhmät
AVVIDPOS23S
Avoin AMK, Virtuaalimaailman IoT-, data- ja pelimoottoriosaaja, syksy 2023
Opintojakso
AV00EV08
Toteutukselle AV00EV08-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Pelit ja pelillisyys -opintojaksolla opit, kuinka Unreal Engine -pelimoottoria on mahdollista hyödyntää arkkitehtuurisessa visualisoinnissa. Kurssilla tutustut pelimoottoreihin ja pelien tekemiseen yleisellä tasolla. Kurssin jälkeen sinulla käsitys, mitä ovat pelimoottorit ja miksi niitä käytetään.

Pelit ja pelillisyys -opintojakso alkaa Epic Games Launcherin sekä Unreal Engine -pelimoottorin asentamisesta. Tässä vaiheessa opit Launcherin peruskäytön sekä eri Unreal Engine -ohjelmistoversioiden asentamisen. Myöhemmässä vaiheessa opintojaksoa opit hyödyntämään Epic Games Launcherin tarjoamia etuja, kuten ilmaisien mallien ja animaatioiden hakua.

Opit hyödyntämään Unreal Enginen tärkeimpiä valikkoja ja asetuksia, sekä useita vähemmän tunnettuja piiloasetuksia, jotka voivat helposti jäädä huomaamatta.
Opit pelimaailman luomisen perusteet, johon sisältyy muun muassa seuraavat asiat: kenttäsuunnittelu, kasvillisuuden luonti, maaston skulptaus, äänten miksaus ja valaistuksen teko. Tutustut pintapuolisesti myös Blueprint-skriptauskieleen, jonka avulla voit luoda lähes mitä tahansa logiikkaa pelimaailman sisään.

Tutustut peliassettien tekemiseen ja osaat luoda omia fotorealistisia materiaaleja, joita voit hyödyntää projekteissa. Opit luomaan fotorealistisen valaistuksen valmiiksi pelimaailmaan "leivottuna" kuin myös täysin dynaamisena. Opit myös kuinka jälkikäsittelyä(Post Prosessia) voidaan hyödyntää lopputuloksen parantamiseksi, niin tekstuureissa kuin valaistuksessa.

Sisältö

• Unreal Enginessä liikkuminen sekä editorin valikot
• Editorityökalujen käyttäminen, kuten maiseman skulptaus sekä kasvustonlisäystyökalut
• Arkkitehtuurisen visualisoinnin lisäosien aktivointi ja käyttäminen
• 3D-mallien tuominen projektiin eri menetelmillä
• 3D-mallien muokkaus ja manipulointi
• Valaistuksen rakentaminen kohteeseen
• Materiaalien tekeminen ja asettaminen kohteeseen
• UV:n tekeminen ja käyttö
• Quixel Megascans -palvelun käyttäminen ja integrointi Unrealin kanssa
• Unreal Enginen optimointityökalujen hyödyntäminen
• Jälkikäsittelyefektien hyödyntäminen
• Ääniefektien tekeminen (äänieditori, äänen satunnaisuus, taustaäänet, musiikki, binaural)
• Tutustuminen Blueprint-skriptauslogiikkaan
• Ohjelman pakkaaminen asiakkaalle annettavaksi versioksi.

Opiskelijan työmäärä

5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työmäärää.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarjolla:
YTS-opiskelijoille Hamkin kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu kokonaispisteiden määrän mukaan.

PISTERAJAT
Koko kurssi = max. 100 pistettä, läpipääsyraja = 40 pistettä.

ARVIOINTIASTEIKKO
pisteet = arvosana

0-39 = 0, hylätty
40-49 = 1
50-59 = 2
60-69 = 3
70-79 = 4
> 80 = 5

ARVIOINTIPERUSTEET
Opintojaksolla on useita pieniä sekä keskisuuria tehtäviä, joista saatava pistemäärä vaihtelee tehtävän haastavuuden mukaan. Pienemmät tehtävät ovat kokonaismäärältään max. 60 pistettä ja lopputehtävä on määrältään 40 pistettä.

Siirry alkuun